• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solceller kopplad till EBL 99.

Dan-Ola

HBK Medlem
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
7150
Medlemskap
2025
Hej.
Vet någon om det går att koppla solceller direkt till en EBL 99 utan att behöva någon regulator? Om det går var kopplar man in det på EBL´n ?
Dan-Ola

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Solceller kopplad till EBL 99.

Jag har också EBL 99 i min bil.
Som redan sagts så måste du ha en regulator mellan solpanelen och EBL'en.

På EBL'en har du en trepolig kontakt som är märkt Solar regul, de tre kontakterna i den är märkta 1,2 och 3.

Kontakt 1: Där kopplar du in minuskabeln från Regulatorn.
Kontakt 3: Där kopplar du in pluskabeln från Regulatorn.

Gör du det så laddas bodelsbatteriet, du ser på ampermätaren i husbilen (om det finns en sådan) hur mycket.

Kontakt nr 2 kräver ett tillbehör som heter LR 02. Jag tror att den är till för att kunna ladda bilbatteriet när bodelsbatteriet är fulladdat. Där vet jag inte hur inkopplingen skall gå till, men det vet säkert någon annan.

Lycka till / Leif

Senast ändrad:

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Solceller kopplad till EBL 99.

Tillägger till mitt tidigare inlägg.

Det går bra med vilket fabrikat som helst på Regulatorn om man kopplar som jag skrev.
Glömde också skriva att man måste sätta i en säkring i säkringshållaren där det står "solar", max 15 amp.

/ Leif

Toppen