Sv: Solceller igen
Gjorde en motsvarande installation under våren, tillvägagångssätt:
1 Köpte 2 meter aluminiumprofil hos Bauhaus, sågade av denna i 2x4 bitar.
2 Borrade och skruvade fast profilerna i solcellerna från kortsidan (M6 rostfri), två skruv per bit, satte lite sika på muttrarna så de sitter kvar när skruvarna tas bort.
3 Köpte Sikaflex 252 + activator + primer
4 Lade ut panelerna på taket och markerade och maskerade (eltape) där limning skulle ske.
5 Strök på activator och sen primer och sen sikaflex
6 Tryckte fast panelerna på taket
7 Efter två dagar skruvade jag bort panelerna och tog bort maskeringen.
8 Skaffade en dosa som är avsedd att klara solljus, borra och limma fast dosan mot taket med 252 som ovan. Jag satte dosan under ena panelen i och med att jag kan ta bort panelen.
9 Köp en Y-förgrening med MC4 kontakter + kablar med MC4 kontakter monterade i ena änden, med den längd du behöver.
10 Dra kablarna och täta vid dosan (jag använder sikaflex 221 för att täta, går ju också med 252 men krävs mer våld om man ska ta bort det). OBS täta där kablarna går in utifrån i dosan och låt hålet genom taket och in i dosan vara öppet
11 Skruva fast panelerna igen
12 Anslöt regulatorn 1218 mot min EBL101, sladdar etc mellan 1218 och EBL ingår i 1218 leveransen.
13 Efter en vecka blev det första vårturen till Öland.
Fördel, panelerna kan skruvas bort, takgenomföringen under ena panelen.
Nackel, profilerna mot taket kan nog aldrig tas bort men å andra sidan bör jag inte tappa bort solpanelerna när jag kör. En annan fördel är att jag kunde uppfylla mitt önskemål att montera panelerna intill varandra.
Jag undviker lödning av mjuka kablar i fordon med många kardeler.
Marknaden är stor med olika klet i tuber. Problemet som kund är att vad uppfyller kravet att det sitter fast och inte läcker innan bilen skrotas? Därför köper jag alltid väldokumenterade tätningsmedel för utomhusbruk i husbilen, inte det billigaste men kostnaden är försumbar i budgeten för husbilen. Gillar Biltema, men inte för dessa inköp.
Jag har aktivator och primer för 252, två små burkar med mer än hälften kvar. Kolla vad de kostar så förstår du vad jag menar med att inte köpa det billigaste, det sved i en smålänning.
Gert Karlsson