• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solceller igen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026
Vad är det jag behöver utöver detta för att montera solpaneler på bilen?
• Solpanel
• Fästhörn
• Lim
• Kabel
• Kabelkanal
• laddregulator
• Genomförning

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Solceller igen

Tänk på att du behöver MC4- kontakter mellan kabeln & solcellens kabelkontakter. Jag har fått en hane & en hona över om du är intresserad. Ring 0705692774 om intresse finns. Skall du montera mer än en panel så behöver du även MC4 grenkontakter.

Bennie

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Tänk på att du behöver MC4- kontakter mellan kabeln & solcellens kabelkontakter. Jag har fått en hane & en hona över om du är intresserad. Ring 0705692774 om intresse finns. Skall du montera mer än en panel så behöver du även MC4 grenkontakter.

Bennie

Tackar, jag tänkte mig 2 st 100 wattare med schlaudt regulator.
Vad behöver jag till det?
har för tillfället 2st 95 amp Biltema batterier.

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2025

Gjorde en motsvarande installation under våren, tillvägagångssätt:
1 Köpte 2 meter aluminiumprofil hos Bauhaus, sågade av denna i 2x4 bitar.
2 Borrade och skruvade fast profilerna i solcellerna från kortsidan (M6 rostfri), två skruv per bit, satte lite sika på muttrarna så de sitter kvar när skruvarna tas bort.
3 Köpte Sikaflex 252 + activator + primer
4 Lade ut panelerna på taket och markerade och maskerade (eltape) där limning skulle ske.
5 Strök på activator och sen primer och sen sikaflex
6 Tryckte fast panelerna på taket
7 Efter två dagar skruvade jag bort panelerna och tog bort maskeringen.
8 Skaffade en dosa som är avsedd att klara solljus, borra och limma fast dosan mot taket med 252 som ovan. Jag satte dosan under ena panelen i och med att jag kan ta bort panelen.
9 Köp en Y-förgrening med MC4 kontakter + kablar med MC4 kontakter monterade i ena änden, med den längd du behöver.
10 Dra kablarna och täta vid dosan (jag använder sikaflex 221 för att täta, går ju också med 252 men krävs mer våld om man ska ta bort det). OBS täta där kablarna går in utifrån i dosan och låt hålet genom taket och in i dosan vara öppet
11 Skruva fast panelerna igen
12 Anslöt regulatorn 1218 mot min EBL101, sladdar etc mellan 1218 och EBL ingår i 1218 leveransen.
13 Efter en vecka blev det första vårturen till Öland.

Fördel, panelerna kan skruvas bort, takgenomföringen under ena panelen.
Nackel, profilerna mot taket kan nog aldrig tas bort men å andra sidan bör jag inte tappa bort solpanelerna när jag kör. En annan fördel är att jag kunde uppfylla mitt önskemål att montera panelerna intill varandra.
Jag undviker lödning av mjuka kablar i fordon med många kardeler.
Marknaden är stor med olika klet i tuber. Problemet som kund är att vad uppfyller kravet att det sitter fast och inte läcker innan bilen skrotas? Därför köper jag alltid väldokumenterade tätningsmedel för utomhusbruk i husbilen, inte det billigaste men kostnaden är försumbar i budgeten för husbilen. Gillar Biltema, men inte för dessa inköp.

Jag har aktivator och primer för 252, två små burkar med mer än hälften kvar. Kolla vad de kostar så förstår du vad jag menar med att inte köpa det billigaste, det sved i en smålänning.

Gert Karlsson

F

F.d. 53081

Guest

Har anslutit solceller direkt på bodelsbatteriet då jag inte hade kontakter som passade till Elblocket. Var sedan in till en husbilshandlare och skulle köpa passande kontakter. Han sa då att jag måste byta regulator annars skulle solcellerna dra ur batteriet istället för ladda. Jag har ett Schaudt elblock.
Någon som har erfarenhet av det här.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Har anslutit solceller direkt på bodelsbatteriet då jag inte hade kontakter som passade till Elblocket. Var sedan in till en husbilshandlare och skulle köpa passande kontakter. Han sa då att jag måste byta regulator annars skulle solcellerna dra ur batteriet istället för ladda. Jag har ett Schaudt elblock.
Någon som har erfarenhet av det här.

Menar du att du inte har någon solcellsregulator alls, utan kabeln direkt från solcellerna till batterierna? Det låter inte så bra...

F

F.d. 53081

Guest

Nej, såklart har jag en regulator, en MPPT regulator som jag anslutit direkt till bodelsbatteriet. Husbilshandlaren sa att jag måste ha en speciell regulator om jag skulle ansluta till Schaudt elblocket annars skulle det bli problem. Vad jag undrar är om det är dåligt på något sätt att ansluta direkt till bodelsbatteriet.
Vad jag kan se nu när solen börjar lysa lite mer så är bodelsbatteriet fulladdat hela tiden.

F

F.d. 29876

Guest

Nej, såklart har jag en regulator, en MPPT regulator som jag anslutit direkt till bodelsbatteriet. Husbilshandlaren sa att jag måste ha en speciell regulator om jag skulle ansluta till Schaudt elblocket annars skulle det bli problem. Vad jag undrar är om det är dåligt på något sätt att ansluta direkt till bodelsbatteriet.
Vad jag kan se nu när solen börjar lysa lite mer så är bodelsbatteriet fulladdat hela tiden.

Hej,

Man bör nog ha en säkring (t.ex. 30A) nära batteriet, vad händer annars om det blir kortslutning nånstans, t. ex i regulatorn.

Mvh Bengt

F

F.d. 8562

Guest

Hej på er alla och intressant läsning, det finns många lösningar en del bra andra mindre bra, först så är det alltid bra att löda kabeländar eftersom dom då inte oxiderar och därmed bibehåller kontaktmöjlgheten dvs lägre övergångsström om inte kabeln redan är förtennad, tänk marint eftersom miljön faktiskt är liknande, fukt ibland och skiftande temperaturer.

Kardeler som någon skrev är ett antal trådar sammanflätade och då består en ledare av ett antal kardeler, jag tror inte att någon har kardelkablar i sina husbilar för kraft däremot mångtrådiga som man alltid använder där underlaget rör sig för att undvika brott på kabeln, dom är mer flexibla.

Ohms lag gäller även för 12 volt likspänning och då vi ofta undrar om förbrukning dvs Watt som anges i P=U x I - Watt=spänning X ström.

Om man då har en 100W solcell med en 10A (tål max 10A) MPPT regulator som är en "smart" regulator dvs den tar tillvara överspänningen från solpanelen som kan vara upp till ca 22v, gör om den till ström innan den pytsar den till batteriet, 100w=12vX8.3A ca...

För att då skydda solcellen så bör man inte ha högre än 15A säkring och inte lägre än 10A mellan solcell/regulator alltså kortslutningsskydd, ström skapas av en förbrukare och om regulatorn fungerar felfritt så kan den inte leverera överström, en högre säkring tar längre tid att utlösa och cellen kan inte producera mer än 8.3 A rent tekniskt om den är fungerande, är den inte det så blåser säkringen.

Jag har också en kraftbrytare mellan sollcell och regulator dvs en manuell brytare ifall jag behöver stänga laddningen från cellen till regulatorn utan att skruva ur kablarna, en solcell laddar även från lysrörsarmatur.

Säkring mellan regulator och batteri där säkringen ska sitta max 15 cm från batteriet kan du ha lite högre som kortslutningsskydd, har du effektuttag från regulatorn (som tas från batteriet i mitt fall) så måste ju säkringen dimensioneras efter det.

Hoppas jag inte grumlat till det mer
Med vänlig hälsning Sören

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jag vet inte om jag misstolkar dig Sören men man får aldrig förtenna kabeländar som man sen stoppar i en kopplingsplint. Förtenta kabeländar skapar glappkontakt på sikt eftersom tennet kallflyter och inte fjädrar tillbaka som ren koppar gör vid tex värmerörelser.
Kort sagt FÖRTENN ALDRIG ELKABLAR !! Kläm på kabelskor med korrekt tång som ger en gastät förbindning.
// Göte J

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen