• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solceller igen Episod 2

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026
Stänge första episoden så att det inte spårar ur totalt, men nu har nya frågor dykt upp!!
Vi har beställt solpaneler från Prevent och en SchaudtLR 1218 regulator.
Allt frid och fröjd..men..
I regulatorkartongen fans allt, ja allt, och lite till, instruktionsbok, regulator, säkringar, flatstift, kablar, ja just det KABLAR!
Nu är det så att den För#####de instruktionsboken är felstavad, obegripligt,
varken Svenska eller Finska eller Svinska finns med i boken.

Nu är frågan vilka av dessa kablar skall jag använda, för alla får inte plats....heh..heh...
Och var på EBL mackabären skall de sitta för att få någon som helst funktion i apparaten.
Vi har en Schaudt EBL 101 monterat i bilen, och jag vill att både bodels samt start batterier laddas, i nämnd ordning.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: Solceller igen Episod 2

Beställde också från Prevent. Men bara en solcell och kablar. Försökte förstå den Tyska beskrivningen. Fattade ingenting. Frågade en tjej om hon kunde Tyska och det kunde hon. Sedan vände hon på bladet OCH där stod allt på engelska. Så solpanelen sitter på plats och fungerar.
Lycka till

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Dessa har jag också, lika obegripliga som pappers exemplaren.
Vad jag är ute efter är, om det är någon som har de på Svenska ellr Finska.
Eller om det är någon som har översatt de för ege bruk.
Hur är det med regelverket, får man sälja en produkt i Sverige utan Svensk manual?

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Dessa har jag också, lika obegripliga som pappers exemplaren.
Vad jag är ute efter är, om det är någon som har de på Svenska ellr Finska.
Eller om det är någon som har översatt de för ege bruk.
Hur är det med regelverket, får man sälja en produkt i Sverige utan Svensk manual?

Har du köpt den av Prevent i sverige?, i sådana fall bör det finnas svenska anvisningar.
kommer den från Tyskland får du nog nöja dig med tyska.

Lars

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Nå er slikt utstyr ikke egentlig forbruker-utstyr når det gjelder installasjon, så kravet om svensk dokumentasjon er ikke like sterkt. Brukerdokumentasjon finnes det i det hele tatt til regulatoren?

Toppen