• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller funktion?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tomas!

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36192
Medlemskap
2024
Hur kan jag mäta funktionen/effekten på en solcell?
Har köpt begagnad husbil, finns en solcell samt en regulator (Phocos CML PWM-laddningsmetod).
Är absolut medveten om att de olika dioderna som finns för att visa batterier mm är ingen exakt vetenskap. Men har fri campat några dygn och det verkar inte ge någon vidare laddning på batteriet. Jag mäter på natten alltså noll laddning, ingång solcellsregulatorn 13,2 volt, ut 13,2 volt, direkt på batteri 13,2 volt, minskar naturligtvis vid förbrukning. Vid strålande sol direkt på noll skugga blir samtliga värden 13,4 volt, men så fort jag förbrukar sjunker samtliga värden. Kopplar jag in mej på 240 volt ger samtliga värden 13,8 volt.
Svårt att förklara min i värld borde laddströmmen vara högre eller är jag helt lost, har ett nytt Tudor fritidsbatteri....
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hur kan jag mäta funktionen/effekten på en solcell?
Har köpt begagnad husbil, finns en solcell samt en regulator (Phocos CML PWM-laddningsmetod).
Är absolut medveten om att de olika dioderna som finns för att visa batterier mm är ingen exakt vetenskap. Men har fri campat några dygn och det verkar inte ge någon vidare laddning på batteriet. Jag mäter på natten alltså noll laddning, ingång solcellsregulatorn 13,2 volt, ut 13,2 volt, direkt på batteri 13,2 volt, minskar naturligtvis vid förbrukning. Vid strålande sol direkt på noll skugga blir samtliga värden 13,4 volt, men så fort jag förbrukar sjunker samtliga värden. Kopplar jag in mej på 240 volt ger samtliga värden 13,8 volt.
Svårt att förklara min i värld borde laddströmmen vara högre eller är jag helt lost, har ett nytt Tudor fritidsbatteri....
Byte till en modern regulator kan öka solpanelens effekt med 20%

Jag skulle börja där.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.813
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Solcellen fungerar men din regulator är enkel och laddar med den spänningen för att passa många olika sorters batterier. Med en modern regulator kan du välja laddprofil utifrån vilket batteri du har och hur många ampere du har
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hur kan jag mäta funktionen/effekten på en solcell?
Har köpt begagnad husbil, finns en solcell samt en regulator (Phocos CML PWM-laddningsmetod).
Är absolut medveten om att de olika dioderna som finns för att visa batterier mm är ingen exakt vetenskap. Men har fri campat några dygn och det verkar inte ge någon vidare laddning på batteriet. Jag mäter på natten alltså noll laddning, ingång solcellsregulatorn 13,2 volt, ut 13,2 volt, direkt på batteri 13,2 volt, minskar naturligtvis vid förbrukning. Vid strålande sol direkt på noll skugga blir samtliga värden 13,4 volt, men så fort jag förbrukar sjunker samtliga värden. Kopplar jag in mej på 240 volt ger samtliga värden 13,8 volt.
Svårt att förklara min i värld borde laddströmmen vara högre eller är jag helt lost, har ett nytt Tudor fritidsbatteri....

Gör så här, koppla ur kablar från solpanel till regulatorn, det bör vara molnfritt och strålande sol mitt på dagen.
Fram med multimetern mät först spänningen från panelen, byt sen uttag på multimeter och mät effekten.

2016-05-10 16.05.39-1.jpg2016-05-10 16.06.49.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen