• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller för nybörjare - Inköpstips och installationshjälp

Tornhult

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gävle
HBK-Nr
29351
Medlemskap
2021
Hej alla!
Är på gång att köpa och installera solceller på vår första husbil, Eura 685, och vill gärna ha tips och hjälp att hamna rätt i djungeln.
* Hur många watt behövs? Har ett bodelsbatteri, ingen inverter och inga speciella förbrukare. Kommer vilja ladda mobiler och ha belysning igång vid fricampande. (Kanske inverter till micro på sikt)
* Fasta eller flexibla paneler? Taket är plant och viktmässigt spelar det ingen roll för oss. Vill nog ha det som är enklast att installera.
* Mppt? Har förstått att det är att föredra. Eller?
* Övriga tillbehör? Ytterligare ett bodelsbatteri?
* Tips på försäljare och paket? Tyskland, Kina, Sverige?
* Länkar till installationstips? Era egna installationer?
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Om kabeln sätts efter förbrukaren, och säkring efter kabeln blir det enkelt. Regulatorn är märkt 30A, då är 6kvmm för lite, så tag 10kvmm, och säkring 30 eller 35A som är lämpligt för den kabeln.

I normalfallet kommer det inte gå mer än 280W / 13V = 22A genom batterikabeln, så du har gott om marginal.
 

Tornhult

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gävle
HBK-Nr
29351
Medlemskap
2021
En helt annan fråga då i samma område.
Regulatorn anger att man ska koppla från den till lampor, vilket jag tolkar som att man kopplar från regulatorn till husbilen istället för som det är idag med batteri till husbilen.
Stämmer det?

Jag har hela tiden tänkt att man kopplar solcellerna till regulatorn och regulatorn till batteriet, för att batteriet ska laddas. Inte att man ska koppla till husbilen från regulatorn...
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Av någon anledning är nästan alla mindre, billiga kontrollrar, uppsatta för att sköta belysning, de har en speciell utgång för detta, som slår på när solen går ned (spänningen över solpanelen sjunker), och sedan slår av när endera solen går upp eller batteriets spänning blir för låg.

Gissar att det är en och samma styrkrets som alla använder eller kopierar? Eller en vanlig tillämpning i ... Kina? Hursomhelst,belysningsutgången skall inte kopplas till något när du använder en sådan kontroller för att ladda husbilsbatterier.
 
Toppen