• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solceller för kylskåp

F

F.d. 53081

Guest
Jag har ett 175l AES kylskåp. Läser i manualen att man kan driva det med solceller när man står still. Hur stor panel bör man ha för att det ska fungera?
Hur många watt kräver kylskåpet?

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Sv: Solceller för kylskåp

Vad jag kan se på nätet så är det ett kylskåp för 12/230V och gasol. Så kolla bland annat på inlägget av KnutByta till kompressorskåp

Det tyder på en ganska stor solcell, då den uppgivna effekten gäller väl bara vid gynnsam väderlek, samtidigt kyskåpet vid 12 V inte går via termostad utan bara för underhållskyla = Moment 22.

En lösning utan att ha räkna på det skulle vara en inverter och köra på 230V. Det kanske är nipprigt med solpanel men åtminstone när man kör så kan man ladda bodelsbatteriet bättre på så sätt vilket Jankro en gång har skivit om.
//Conny

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har samme AES skåp selv, men solar styringen krever en spesiell solar-regulator fra Dometic som gir signal til skåpet når det 12V å hente - passet ikke meg, regnet fort ut at mine 250W paneler ikke var mye når jeg og ønsker lading av batteriene. Etter jeg monterte 110 liter gasoltank så er det også relativt uaktiellt å forske videre på.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Jag har en Votronic MPP 240 regulator som känner av när solpanelsanläggningen producerar överskott, alltså när bodelsbatterierna är fulladdade. Om man har anslutit regulatorn till ett Dometic/Electrolux kylskåp med el/gas automatik (AES) skickar den då en signal som får kylen att växla över från gas till el. Den underhållsladdar även startbatteriet.

Toppen