• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solceller anslutning av fristående .

monsun31

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11535
Medlemskap
2025
Behöver förslag på anslutning till chassiet av fristående solceller typ 200 watt,
ex:cigarettuttag eller bättre för ex 20amp.

monsun31

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11535
Medlemskap
2025
Utan att göra det för komplicerat ,
Så här har jag gjort. Kopplad till egen regulator som var lättast eftersom dom tre på taket ligget i serie.
snyggt

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Så här har jag gjort. Kopplad till egen regulator som var lättast eftersom dom tre på taket ligget i serie.
Har du mätt och kollat laddningen från båda, så inte den ena av regulatorerna blir lurad av den andra och tror att den bara mäter på batterierna så den efter ett tag eller under vissa omständigheter drar ner till underhållsladdning bara.
Eller är det två som är kompatibla med varandra typ två VICTRON.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Har du mätt och kollat laddningen från båda, så inte den ena av regulatorerna blir lurad av den andra och tror att den bara mäter på batterierna så den efter ett tag eller under vissa omständigheter drar ner till underhållsladdning bara.

M.v.h. JANKRO.
Har Victron på båda så jag har satt olika spänningar på dom

curriepm

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30759
Medlemskap
2025
Behöver förslag på anslutning till chassiet av fristående solceller typ 200 watt,
ex:cigarettuttag eller bättre för ex 20amp.
Jag hade monterat den här någonstans i bilen nära min regulator, och sedan dra ut sladden för min solcell genom tex ett fönster eller dörren, beroende på vilken sida om bilen man ställer sin solcell:

källefors101

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
22512
Medlemskap
2025

M.v.h. JANKRO.
Ä

Toppen