• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Solcell

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Är det svårt att montera solceller och att koppla in den i det befintliga systemet. är relativt händig.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är det svårt att montera solceller och att koppla in den i det befintliga systemet. är relativt händig.
Är du händig fixar du det utan problem,det svåraste är att limma panelen på taket,elinkopplingen är enkel +/- via regulator till batteriet.
Finns färdig paket på nätet,mät hur stor panel som får plats,ta största möjliga.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det du kan tänka på är lite beroende på vad du har för elblock i bilen. Om du har så du kan se laddning och laddningsstatus på batterierna i siffror på panelen så bör du koppla in solpanelsregulatorn i elblocket och inte direkt på bobatterierna för annars kommer inte laddningen från solcellerna med i panelens beräkning av Amp. innehåll i batterierna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om du följer JANKRO’s råd att koppla in dig på elblocket så kolla hur stor säkring för solcell som sitter där. På mitt elblock är säkringen på 15A vilket innebär att jag kan koppla in solceller på totalt ca 220-230W. Om jag i mitt fall skulle vilja koppla in mer solceller så får jag ansluta dem direkt till bodelsbatteriet/batterierna. Det är dock inga större problem oavsett vilket alternativ du väljer. Till elblocket finns färdiga anslutningskontakter att köpa.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om du följer JANKRO’s råd att koppla in dig på elblocket så kolla hur stor säkring för solcell som sitter där. På mitt elblock är säkringen på 15A vilket innebär att jag kan koppla in solceller på totalt ca 220-230W. Om jag i mitt fall skulle vilja koppla in mer solceller så får jag ansluta dem direkt till bodelsbatteriet/batterierna. Det är dock inga större problem oavsett vilket alternativ du väljer. Till elblocket finns färdiga anslutningskontakter att köpa.
Vad händer om du kopplar in fler solpaneler... Låt oss säga du kopplar in 500w :rolleyes:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men det är väl så.... Har du en regulator på vi säger 250w och paneler på 500w....då är det ju ingen fara för ebl:en..... Många här på hbk är tydligen rädda för att ha mer paneler än vad regulator ger...
Jag antar att panelerna är kopplad till regulator innan ebl:en...Eller är jag helt fel på det?
Om solen skiner och solcellerna befinner sig i solen och solcellsregulatorn släpper igenom all ström som solcellerna producerar så lär väl säkring gå.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Men det är väl så.... Har du en regulator på vi säger 250w och paneler på 500w....då är det ju ingen fara för ebl:en..... Många här på hbk är tydligen rädda för att ha mer paneler än vad regulator ger...
Jag antar att panelerna är kopplad till regulator innan ebl:en...Eller är jag helt fel på det?
Visst kan man göra som du skriver för att få bättre laddning vid mindre solinstrålning.Men om jag hade paneler på 500W skulle jag välja en större regulator som jag kopplade direkt till bodelsbatterierna, för att utnyttja toppeffekten på solcellerna, för snabbare laddning. Du vet ju så mycket om det här att du kunde ha skrivit det själv.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Men det är väl så.... Har du en regulator på vi säger 250w och paneler på 500w....då är det ju ingen fara för ebl:en..... Många här på hbk är tydligen rädda för att ha mer paneler än vad regulator ger...
Jag antar att panelerna är kopplad till regulator innan ebl:en...Eller är jag helt fel på det?
Det finns någon skydds krets i regulatorn som bryter vid överspänning eller överström ( så verkar det vara på våran Mastervolt).
Vilken är poängen med att använda en liten regulator?
Det här är första gången jag har stött på den uppgiften, att det skulle vara en fördel att underdimensionera regulatorn.
Går det att utveckla resonemanget .
Göran i Björnarbo
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det finns någon skydds krets i regulatorn som bryter vid överspänning eller överström ( så verkar det vara på våran Mastervolt).
Vilken är poängen med att använda en liten regulator?
Det här är första gången jag har stött på den uppgiften, att det skulle vara en fördel att underdimensionera regulatorn.
Går det att utveckla resonemanget .
Göran i Björnarbo
Jag vet inte riktigt vad du menar..... Men i min text handlar det inte om att ha en underdimensionerad regulator.... Det handlar om att man överdimensionera antal paneler så att man får mer laddad vid sämre väder än om man bara har lite paneler.... :yes: :bye:
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag vet inte riktigt vad du menar..... Men i min text handlar det inte om att ha en underdimensionerad regulator.... Det handlar om att man överdimensionera antal paneler så att man får mer laddad vid sämre väder än om man bara har lite paneler.... :yes: :bye:
Bara man har koll på vad som händer med regulatorn när det är riktigt soligt i de områden man vill vara :cool:
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.922
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
-----Tråden har urartat som vanligt!-----
Det är inte svårt att montera solceller oavsett om du monterar efter regulatorn direkt till batteriet eller EBL;n
Det finns massor av tips, råd och videor på nätet hur du skall gå till väga, vilket sätt du än väljer.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Är det svårt att montera solceller och att koppla in den i det befintliga systemet. är relativt händig.

Oavsett om du är händig eller inte så måste du veta vad/hur du gör.

Om du vet hur du ska göra=lätt
Om du inte vet hur du ska göra=svårt (men du kan ta reda på hur du ska göra eller lämna jobbet till firma)

Välj en passande solcell inklusive regulator (mppt). Solcellen limmas på taket med lämpligt lim typ sikaflex. Gör rent ytan som ska limmas med rödsprit eller liknande (ej för starkt), rugga ytan lite försiktigt med fint sandpapper/smärgelduk, limma. Sedan gäller det att hitta en lämplig plats där kablarna ska gå ner genom taket och sedan vidare till batterilådan/utrymmet där du monterar regulatorn. Oftast kan det vara bra att gå ner vid en garderob eller överskåp och sedan vidare men kolla först så det inte finns några kablar eller annat i vägen inne i taket. Borra ett hål (inifrån och ut) med plats för kablarna och dra sedan dessa via en kabelgenomföring (som också limmas med tex sika) till regulatorn. Det kan vara smart att montera genomföringen under solpanelen om det funkar. Från regulatorn dras sedan trådar till EBL eller direkt till batteriet. Om du drar till EBL så får du solpanelen integrerad i systemet men tänk på att många EBLer endast klarar 14-15A.
 
Toppen