• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell till ebl

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Har förnärvarande en solcell på taket kopplad via mttp-regulator direkt till bodelsbatterierna.
Har nu hört folk som säger att det det inte är bra utan att man ska koppla in solcellerna till ebl.n för att undvika konflikter med ebl och regulator
Om det är så hur kopplar jag från regulatorn till ebl.n har ju bara + och - på regulatorn med 3 ingångar på ebl.n och vilken kabelaria bör jag i mellan
Har en Schaudt 119
Någon som vet?
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Har förnärvarande en solcell på taket kopplad via mttp-regulator direkt till bodelsbatterierna.
Har nu hört folk som säger att det det inte är bra utan att man ska koppla in solcellerna till ebl.n för att undvika konflikter med ebl och regulator
Om det är så hur kopplar jag från regulatorn till ebl.n har ju bara + och - på regulatorn med 3 ingångar på ebl.n och vilken kabelaria bör jag i mellan
Har en Schaudt 119
Någon som vet?
Vad har EBL119 för maxström över solladdningskretsen, den brukar inte räcka för morderna paneler och MPPT. Jag tycker att den som delat den kunskapen har delat en gammal uppfattning. Gå direkt från MPPT till batteriet via en brandskyddssäkring så nära batteriet som möjligt. Det blir absolut effektivast. Det är väl om du måste ha laddning av startbatteriet och din MPPT saknar såda utgång som det kan bli aktuellt att passera EBL.
Men i mitt fall blir den laddningen så liten att startbatteriet sakta sjunker ändå. Jag har därför en liten Votronic stand-by charger pro, max 9ah som laddar startbatteriet när bodelen uppnår ett av mig inställt värde eller när jag slår på den manuellt.
Hälsningar
Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har också ebl119 men har kopplat regulatorn direkt på bobatteriet, regulatorn laddar även startbatteriet. Men jag får ingen visning i panelen.
Vill man se laddning från solpanels regulatorn i husbilens display/mätare så ansluter man regulatorn med Denna kabel i solar-ingången på ebl.
Kolla dock först ifall ebl klarar strömmen (10A på ebl119) från din regulator.
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Har min kopplad direkt till batteriet från regulatorn. Detta på grund av att EBL är inte säkrad tillräckligt för detta. Det jag undrar vad du hört detta att den måste gå via EBL. Det man tappar om man kör direkt till batteriet är ju visningen i panelen om det finns sådan
En kompis till mig pratade med William på Stenstorps husvagnsservice som sa att han gjorde mycket sådana omkopplingar men det kanske är på nyare bilar med bättre ebl. Min bil är ju en 2015
 
Toppen