• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcell och regulator.

F

F.d. 29865

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: Coral S680 ST
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Elsystem
Solcell och regulator.

Vänder mig till någon som verkligen vet. Alla ni som tror er veta, avvakta till ni sett svaren från de som verkligen vet.
Har besökt två auktoriserade husbilsverkstäder och fått två vitt skillda påståenden vad gäller regulatorer till solceller. Den ene säger att solcellen skall kopplas via en egen regulator till batteriet. och den andra vill använda bilens egen regulator som då laddar både motorbatteriet och detta i bodelen. Vad är rätt och vad är fel ??? Och vad är igentligen orsaken till denna extra regulator ?
Mycket tacksam för vägledning i detta ärende.
Med vänlig hälsning,
Sandvikar'n
:mcride:

F

F.d. 55309

Guest
Hej sharkym 122009.Jag köpte första solpanelen 1985,men kan fortfarande inte allt.Men jag skulle råda att använda en separat regulator till panelen för det fungerar enligt mig bättre.Jag litar inte på dom så kallade inbyggda laddare som finns i alla nya bilar.Dom är inte bra.Det är för mycket problem med dom.MVH Kjelle.

Hans-Gunilla

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2736
Medlemskap
2025
Triple E KK skrev:
Hej sharkym 122009.Jag köpte första solpanelen 1985,men kan fortfarande inte allt.Men jag skulle råda att använda en separat regulator till panelen för det fungerar enligt mig bättre.Jag litar inte på dom så kallade inbyggda laddare som finns i alla nya bilar.Dom är inte bra.Det är för mycket problem med dom.MVH Kjelle.
Vi har haft problem med laddning på vårHymer 675. Vid ett besök FJ Husbilar i Falkenberg träffade vi en service kille s0m heter Marko,har 20 års erfarenhet med elektronik, som kollade och på 10 minuter konstaterade problemet. Batteri felkopplade till elboxen,laddningsregulator av fel typ till vår bil, och en omprogramering av hymerdispleien. Reparationen ink. regulator 4500 kr Nu funkar allt och man kan se hur mycket cellen laddar
M V H
Hans-Gunilla:)

F

F.d. 29865

Guest
Hans-Gunilla skrev:
Vi har haft problem med laddning på vårHymer 675. Vid ett besök FJ Husbilar i Falkenberg träffade vi en service kille s0m heter Marko,har 20 års erfarenhet med elektronik, som kollade och på 10 minuter konstaterade problemet. Batteri felkopplade till elboxen,laddningsregulator av fel typ till vår bil, och en omprogramering av hymerdispleien. Reparationen ink. regulator 4500 kr Nu funkar allt och man kan se hur mycket cellen laddar
M V H
Hans-Gunilla:)

Hej Hans-Gunilla

Låter som vårt problem var av samma slag. Liknande jobb gjordes hos Bengts i Örkelljunga på vår bil och nu funkar allt.

Mvh, Hans

JoYLos

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2025
Jag var i samma situation som du när jag skulle köpa solceller! jag fick en massa olika svar . Från Adrias tekniska support var svaret : du måste ha en Schautdregulator annars kommer det aldrig funka riktig bra.
Nu är det så att min Adria vision är förbered för solceller . När jag frågade Adria vad detta innebär så var svaret att det finns kablar framdraget till EBL.
Jag ringde till Schaudt i tyskland till deras tekniska support och fick följande svar: Du får laddning med alla relais ; men om du använder ett original Schautrelais så laddar den alltid de batteri som har lägst spänning . Sen måste du aktivera solcellsfunktion i panelen ovanför dörren till det behöver du en PIN kod och den får du från din Adria-försäljare.
Jag beställde ett relais i tyskland. fick relais med färdiga sladdar det var bara tryck in alla kabelskor och det var toppen! sen ringde jag Adria och frågade efter PIN koden och fick den. så de var bara och följa beskrivningen. mycket enkelt. Nu kan jag se på min display
ovanför dörren : Ah i bodelsbatterie och motorbatterie ; spänning i bodel-och motorbatterie,förbrukning i bodelen,laddning från solcell till bodel resp. motorbatterie.
Jag tycker det är perfekt allt var förberett det var lite synd att inte Adria kunde upplysa mig om det på en gång .Undrar du något så är det bara fråga så får vi se om jag kan svara
Hälsningar Jakob

Toppen