• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell och kylskåp

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
En fråga till er som har solceller på husbilen. När ni står på ställplats eller fricampar utan el låter ni då kylskåpet gå på 12 V drift eller måste kylskåpet gå på gasol? Klarar solcellerna att ladda såpass så att det klarar 12 V-drift?

Bernt
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Solcell och kylskåp

Har inte fått min bil ännu så jag kan inte svara för verkligheten men mina slutsatser av hur det kommer gå för mig är följande:
http://www.dometic.com/873b7637-fda4-4617-acdf-5b8e299dbda3.fodoc
Jag tror jag kommer "få" ett Dometic 8500 Absorptionskylskåp.
På sidan 57 kan man se att medelförbrukningen på det är 2-2.2kwh/24h
jag har en solcell på 180W men eftersom den ligger platt hoppas jag inte på att få ut mer än 100W efter regulatorn en solig dag, allt över det får bli bonus.
100W * 16h solsken ger 1,6kWh med lite tur.
Jag räknar alltså inte med att det kommer räcka för mitt skåp.
Har man ett kompressor skåp + mer/bättre riktade solceller är det nog högre odds.
Det gäller nog också att vara snabb på att koppla över om solpanelen inte ger tillräckligt med laddning. mina 100Ah surplar den i sig rätt fort utan laddning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Solcell och kylskåp

Har du ett absorbtionsskåp (standard i de flesta husbilar) räcker batteriet max 1/2-1 tim.
Men alla nyare bilar har väl automatisk växling till gas när generatorn inte laddar längre? :)
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Solcell och kylskåp

En fråga till er som har solceller på husbilen. När ni står på ställplats eller fricampar utan el låter ni då kylskåpet gå på 12 V drift eller måste kylskåpet gå på gasol? Klarar solcellerna att ladda såpass så att det klarar 12 V-drift?

Bernt

Funkar det inte bara på 12v när man kör med motorn annars gasol
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Solcell och kylskåp

Har visserligen ett äldre skåp men där ser energiförbrukningen ut så här:

230V 325 Watt
12V 215 Watt
Gasförbrukning: 440 gram (24 tim)

Har helt kopplat bort 12 V alternativet.;)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Solcell och kylskåp

På min bil har jag ett separat system för kylskåpet med en solell på 150W
kylskåpet drar 80W när kompressorn är igång.Batteriet är på 150Ah och det räcker väl till utan att behöva tillföra någon annan energi. kylen och frysen håller kallt även när det har regnat i några dagar. Nu bor jag långt söder ut, men sommrarna uppe i norr är ljusare än här.
 
F

F.d. 11222

Guest
Sv: Solcell och kylskåp

Med ett bra kompressorskåp (finns i båttillbehörsaffärer) är det inga problem. Men som tidigare inlägg, med ett absortionskåp, max ett par h.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Solcell och kylskåp

Försökte köra kylen på 12v i förrförra husbilen, men oavsett batteristorlek så höll det aldrig över natten. Ett litet skåp för båt kanske, ja. Dock är ju natten problemet när det inte laddar alls.
 
Toppen