• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcell modell större

bellevue

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
40809
Medlemskap
2025
Hej alla kunniga

Planerar på att ersätta den lilla fastlimmade solcellen som idag sitter på taket på husbilen mot en något större. Den är 165x99cm, med spänning 40V. Vilka nackdelar respektive fördelar är det att ha en solcell på 40V istället för 18V som är det normala på de paneler som vanligtvis monteras på husbilar.

En fördel som jag direkt ser är att kablarna kan vara ganska klena samt att solcellen kommer att producera tillräckligt med spänning för 12V systemet även molniga dagar.
solcell.jpg

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Tyngden! Flexibla är lätta, men ger inte den effekt som det står på etiketten. Annars gäller så stora paneler som får plats. Regulatorn klarar 12 och 24 volt

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vilka nackdelar respektive fördelar är det att ha en solcell på 40V istället för 18V som är det normala på de paneler som vanligtvis monteras på husbilar.
Ytterligare fördelar.
(kopplat till storleken, inte nödvändigtvis vilken spänning panelen lämnar.)

Med färre paneler blir det färre skarvar som kan krångla med tiden, än med samma effekt och fler paneler.
Inte så mycket dött utrymme med en stor panel VS att fylla samm yta med fler mindre paneler.

Kopplat till 40-50 Volt utspänning.
Regulatorn blir billigare med hög spänning än hög ström för en given effekt.
Du startar även laddningen tidigare på morgonen, och håller på längre in på kvällen med 40-50 V utspänning.

bellevue

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
40809
Medlemskap
2025
Ytterligare fördelar.
(kopplat till storleken, inte nödvändigtvis vilken spänning panelen lämnar.)

Med färre paneler blir det färre skarvar som kan krångla med tiden, än med samma effekt och fler paneler.
Inte så mycket dött utrymme med en stor panel VS att fylla samm yta med fler mindre paneler.

Kopplat till 40-50 Volt utspänning.
Regulatorn blir billigare med hög spänning än hög ström för en given effekt.
Du startar även laddningen tidigare på morgonen, och håller på längre in på kvällen med 40-50 V utspänning.
Det låter bra. Hade denna panelen liggandes då den inte hamnade på förra båten. På husbilen så passar den perfekt mitt på taket. Tänkte koppla den mot en Victron Smartsolar 100/30. Ska bli spännande.

Toppen