• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell koppla var??

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Då stod det ettt paket med solceller och väntade på trappan när jag kom hem idag.
Det dök upp en ny fråga. Vad jag har förstått så kopplas cellerna via regulatern helst direkt till batteriet. ( Detta blir svårt att få snyggt från taket / extra lång ledning.)
Smyger jag mig ner via en garderob så kan jag koppla in mig på sladden till batteriet nära 220v laddaren. Spelar detta någon roll? Synpunkter av panelen tar jag tacksamt
emot!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solcell koppla var??

Smyger jag mig ner via en garderob så kan jag koppla in mig på sladden till batteriet nära 220v laddaren. Spelar detta någon roll? Synpunkter av panelen tar jag tacksamt
emot!
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Sharky, innan du kopplar in dig på sladdarna till batteriladdaren så behöver du nog kolla nåra saker först om du inte redan har koll.
Till att börja med så beror det ju mycket på hur kraftig solcell du har och hur långt det är till batteriet. Det skadar väl inte om de befintliga sladdarna från laddaren klarar full laddström både från laddaren och solcellen samtidigt (kolla i Jappes lista). Det nästa du bör kolla, lite beroende på hur gammal/ny din bil är, går kablarna direkt till batteriet eller går de genom något "elblock" som kanske styr laddströmmen efter egen vilja, är laddkablarna ihopkopplade med batteriet när huvudbrytaren är bruten m.m.
Det enklaste så man vet att det fungerar o.k. är ju om kablarna går direkt till batteriet för då kan du säkert koppla in dig på dem i garderoben. Det du i så fall bör komplettera med om det inte redan finns är nog en säkring på pluskabeln (med god marginal för laddströmmen både från celler och laddare) nära batteriet för säkerhets skull om det skulle bli kortis någonstans. Det kan kanske också vara bra om du kan koppla ifrån solcellerna om du vill att laddaren skall kunna ladda upp batteriet ibland utan att "luras" av solcellerna.

Lycka till. JANKRO.

Toppen