• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcell koppla 12/24v vilken????

ottoilmari

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026
Hej
Jag skall montera 2x100watt solceller till husbilstaket. Nu undrar jag skall jag
Seriekoppla till 24volt eller parallell koppla till 12volt vilket är bästa lösningen
Jag har en batteribank 2x12volt 85ah sammanlagt 170ah. Regulator är Tracer 2215BN Tacksam om råd

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Solcell koppla 12/24v vilken????

Hej.

Ni har en MPPT regulator av bättre kvalitet, ni kan seriekoppla panelerna som då ger mellan 30-40v till regulatorn.
Vilket ger er som oftast lägre förluster och ni kan nyttja minde area på kabel.

Vänl. Magnus

Senast ändrad:

ottoilmari

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1214
Medlemskap
2026

Ja jag tänker koppla cellerna paralellt och ha 12v i hela systemet men nu har det dyckt upp en till problem storleken på säkringen :wideeyed:regulator är på 20amper ska säkringen mellan regulatorn och batteribanken också vara 20amper eller????

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, säkringen måste ju vara lite större än vad solcellerna kan prestera som mest för att inte brinna av, vilket med solen i zenit vid ekvatorn kanske skulle kunna vara ca. 16Amp. med 200W, men betydligt lägre på våran breddgrad.

Säkringen är ju inte till för att skydda från det som kommer "uppifrån" som är begränsat av solcellerna, utan mera till för att skydda från strömrusning nere från batterierna om det blir kortis i kablar eller solcellsladdaren m.m.
Så lämplig säkring kan vara ett steg över vad solcellen/solcellerna du har kan prestera.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 50649

Guest

Sitter å funderar på 24v, om man har två paneler på 100w i serie så blir det 200w och det är ca 38v in i regulatorn. Strömmen blir ca 5A innan regulatorn, om utspänningen är 14.4v vad händer med den överblivna spänningen, görs den om till ström?
Alltså kommer laddströmmen bli högre än inkommande ström till regulatorn?

MPPT-regulator naturligtvis.

Ovan är naturligtvis utan skuggade paneler.

//Jocke

F

F.d. 50649

Guest

Svarar mig själv, regulatorn gör om överspänningen till ström.
Hur mycket vet jag inte.

Sitter å funderar på 24v, om man har två paneler på 100w i serie så blir det 200w och det är ca 38v in i regulatorn. Strömmen blir ca 5A innan regulatorn, om utspänningen är 14.4v vad händer med den överblivna spänningen, görs den om till ström?
Alltså kommer laddströmmen bli högre än inkommande ström till regulatorn?

MPPT-regulator naturligtvis.

Ovan är naturligtvis utan skuggade paneler.

//Jocke

F

F.d. 50649

Guest

Kom nästa fråga i huvudet. Om regulatorn klarar 10A eller 260W, är det 10A in i regulatorn som är angivet eller är det max laddström?

Toppen