• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

solcell från Prevent i Tyskland

F

F.d. 24476

Guest

Bilagor

• 0000889-solar-set-basic-mit-einem-100wp-solarmodul-12v-und-eckprofilen-wohnmobil.jpg
    0000889-solar-set-basic-mit-einem-100wp-solarmodul-12v-und-eckprofilen-wohnmobil.jpg
    11,5 KB · Visningar: 54

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: solcell från Prevent i Tyskland

Jag har deras 100-wattare på taket. Det e bare å köp! Kolla om du har plats för fler 100-wattare på taket! Ju fler desto bättre! MPPT-regulator kan ge lite bättre utfall men är inte nödvändigt!

Jappe

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Hej Per
Detta paket måste vara väldigt nytt, jag har kollat på PreVent rätt ofta på sistone. Att detta är väldigt billigt råder ingen tvekan. Du kanske är medveten om att regulatorn som följer med i paketet är en PWM som inte är lika effektiv som en MPPT-regulator. Det som förvånar mej är fraktvikten som uppges till 62kg.
Jag är själv på gång att installera 2x100W solceller på HB'n. Har köpt en MPPT-regulator & alla kontakter på ebay för 1000:-. Planerar att köpa 10m kabel 29€ (ca 275:) & 2 100W's paneler från Prevent för tillsammans 200€ (ca 1880:). Fästen gör jag själv av vinkelprofil i aluminium. Slutnotan blir 3155:- för 200W mono med en MPPT-regulator + fraktkostnad från Prevent.
Nu har dom 3 100W's paneler som jag jämför just nu & kanske kommer att tänka om vilken panel jag skall välja.
Svaret på din fråga är att det är nog inga dåliga grejer, PreVent är ett välrennomerat företag. Lycka till med dit val.

Bennie

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Nu har jag sammanställt de 100Watt's paneler som PreVent säljer & ber ödmjukast om hjälp av sakkunniga på forumet. Frågan vilken som är tekniskt bäst? Prismässig är det små skillnader. Tanken är att de skall kopplas ihop med Tracer-2210RN MPPT 20A 12/24V Solar Charge Controller Regulator Power Boost + Remote meter MPPT 20A 12 24V Solar Charge Controller Regulator Power Boost Remote Meter | eBay.

Bennie

Bilagor

• Jämförelse solpaneler 100W PreVent.xlsx
    10 KB · Visningar: 136
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021

Jag har handlat från prevent 2ggr. Allt går smidigt och snabb leverans.
Paketet jag köpte liknar ditt, men jag valde en annan regulator...som jag sedan slängde ut och satte in en mppt regulator....
Jättenöjd med prevent!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Tanken är att de skall kopplas ihop med Tracer-2210RN MPPT 20A 12/24V Solar Charge Controller Regulator Power Boost + Remote meter MPPT 20A 12 24V Solar Charge Controller Regulator Power Boost Remote Meter | eBay.
Bennie

Den regulatorn köpte jag för ett tag sedan och den fungerade utmärkt ihop med displaygrunkan tills jag råkade fixa till en kortslutning eller något liknande. "Aha, byta säkring" tänkte jag men hittade ingen säkring åtkomlig utifrån varför jag tog isär apparaten. Mycket enkelt med hjälp av riktiga skruvar, inga fåniga snäpplås som lätt går sönder. I apparaten fanns två flatstiftssäkringar som var lödda på kretskortet!

"Aj f-n" tänkte jag och funderade på att slänga den men tog mig samman och for ner till Jerry (Wizard) på Bahia i Santa Pola där jag dvaldes då. Han värmde loss säkringarna och lödde dit två nya så nu fungerar den glimrande igen!

Lite krångligt att byta säkringar men kan kanske vara bra att veta om det skulle hända något med funktionen på regulatorn!

Jappe

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

Köpte prylar löst på Tradera. Totalpris inkl fästen, kabel och lim blev cirka 1500:- för 100 w (polykristallin då) och mmpt-regulator. Just monterat själv och fungerar utmärkt! Hårdtestat under några dagars resa.

F

F.d. 58264

Guest

Okay...

Panelerna har kommit väntar fortfarande på
Tracer-2210RN

Skall jag parallellkoppla 100w+100w+65w ?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Min lille motforestilling mot seriekopling av dine paneler er at det både 65W og 100W - vet ikke hvor mye en får ut når det er gunstigst forhold. En parallell kopling funker sikkert, det en ofrer med det er litt ladning tidlig på morgenen og sent på kvelden når solen er svak så spenningen ikke kommer over terskelen. Midt på dagen får en ut det panelene klarer om det er plass i batteriet.

Toppen