• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solcell 240W och CM3024Z - kan det fungera?

F

F.d. 4131

Guest
Hej! Jag har en Karmann Davis 590 (plåtis) som jag tänkte sätta en solcellspanel på.

Solcellspanel
Panelen har jag redan, en stor 240W (volt pmax 30.2V / 37.2V). Den är stor men den var billig och ger bra effekt (och den får plats på taket).

Regulatorn
Har även en regulator, en CM3024Z 30A 12/24V (Alternativ energi - Hur man bygger solfångare, vattenhjul, vindkraftverk, generatorer, m.m.).

Jag har några frågor:

1. Jag har fått påpekande att den regulatorn jag valt i kombination med den stora solcellspanelen inte är optimal. Genom att köra en MPPT-regulator så skulle jag öka effektiviteten med det dubbla. Stämmer det att det är så stor skillnad? Andra källor säger att det skiljer max 10%. Vad är det som gör att min stora solcellspanel skulle vara sämre lämpad än en mindre?

2. Min tanke var att ansluta regulatorns batteriutgång direkt till bodelsbatteriet. Jag har fått höra att en del husbilar har något som kallas "elektroblock" med "EBL"-kontakter och att det är dessa som ska användas mot regulatorn. Hur tar jag reda på om min Karmann Davis har detta? Försökt att googla, leta i manualer och kontakta tillverkaren men jag lyckas inte få nåt besked. Hur gör jag för att ta reda på detta själv, vart ska jag leta?

3. Takgenomföringen gör mig lite nervös. Som jag förstått så är Sikaflex 291i (Claes Ohlson) ett säkert kort, eller hur? Vad ska jag ta hänsyn till vid själva håltagning och montage? Finns det nån bra check-lista här som man kan titta igenom innan man sätter borrmaskinen i taken på sin helt nya husbil?

Stort tacksam för svar / Jimmy

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Solcell 240W och CM3024Z - kan det fungera?

Jag utgår från att du får plats med panelen på taket. Det brukar vara lite trångt mellan takluckorna.
Tag kontakt med en husbil/husvagnsfirma som är van vid att ta hål i en plåtis. Då vet dom var störtbågarna finns. Helst (inte nödvändigt) i närheten av batteriet.
Sika 291 är ok att använda.

Jo, det är stor skillnad med en MPPT-regulator. Den börjar ladda redan kl 5 på morgonen. Regulatorn du har är en PWM, vilket är bra och den verkar klara 24V-system. Så börja med den, så kan du byta till MPPT vid senare tillfälle

F

F.d. 53078

Guest

Jag har några frågor:

1. Jag har fått påpekande att den regulatorn jag valt i kombination med den stora solcellspanelen inte är optimal. Genom att köra en MPPT-regulator så skulle jag öka effektiviteten med det dubbla. Stämmer det att det är så stor skillnad? Andra källor säger att det skiljer max 10%. Vad är det som gör att min stora solcellspanel skulle vara sämre lämpad än en mindre?

Att regulatorn inte är optimal Stämmer.
Storleken pá skillnaden beror pá mycket och det är svárt att säga hur mánga procent skillnaden är.
Största skillnaden är pá panelens utgángspänning i ditt fall har du en panel till 24V laddning.
Detta innebär att dina batterier inte laddar när solpanelerna ger mindre än strax över 12V. Denna lága spänning ger panelen endast en liten stund utan en större ström bara en liten stund om dagen. Som Esbjörn skriver Morgonen.
Fördelen med stora paneler är att dom laddar ganska fort upp tomma batterier en solig dag. Och att du kan använda ström under solsken.
Det blir ingen större skilnad av laddningen i ditt fall om du skulle byta till en MPPT ladare. Med ett fulladdat batteri kan du inte ta emot solpanelernas ström, utan endast med ganska tomma batterier.

Lycka till.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Du verkar ha en solcell för 24 V systemspänning. Och regulatorn klarar av 24 V, men är den till för en batterispänning på 12 V? Eller ger den laddning till 24 V batterier? Eller har du 24 V i bilen?

Toppen