• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell återigen.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Solcell återigen.

Verkar prisvärt enl. min åsikt.
Dock vart det ju några här förra året precis som jag,
som köpte II-sortering (utan några fel) direkt från fabrik.

Jag gjorde en snarlik uppställning på sidan ni länkar till, det blev ca. 11.000:-
Som jämförelse den installation jag själv gjorde blev dryga 7.000:-

En tråd hur flera av oss tänkte, gjorde & priser finner ni här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t30688-4/

Mvh. Magnus ;)

F

F.d. 1478

Guest

Skall köpa solceller till min nyinköpt husbil. Har förstått att det är rena djungeln av priser och leverantörer. Hittade detta på internet. Någon som har erfarenhet av denna? Verkar misstänkt billigt jämfört med andra.
solcellpaket, husbil husvagn solceller & solpaneler

Hej, jag är den försiktiga typen som håller mig till grejer som är nöjd med sedan tidigare. Jag har beställt ny här Teknik och Service i Skåne.
Det var den billigaste sunsei leverantören jag kunde hitta. Jag har haft andra fabrikat på sommarstugan men de håller inte samma klass. Detta var dessutom ett helt paket med regulator lim fötter kabel, ja allt som behövs och då blir det inte lika dyrt som det ser ut.
Sedan tror jag nog att man får lite efter vad man betalar för.
Men det finns säkert andra märken som är lika bra det gäller bara att hitta dom.
Lycka till.

F

fjärrkontroll

Guest

Verkar prisvärt enl. min åsikt.
Dock vart det ju några här förra året precis som jag,
som köpte II-sortering (utan några fel) direkt från fabrik.

Jag gjorde en snarlik uppställning på sidan ni länkar till, det blev ca. 11.000:-
Som jämförelse den installation jag själv gjorde blev dryga 7.000:-

En tråd hur flera av oss tänkte, gjorde & priser finner ni här:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t30688-4/

Mvh. Magnus ;)
Hej Magnus Har du möjlighet att tala om mailaddresen eller tel nr till leverantören?
Rolf Hbk nr 1648

F

F.d. 13200

Guest

Skall köpa solceller till min nyinköpt husbil. Har förstått att det är rena djungeln av priser och leverantörer. Hittade detta på internet. Någon som har erfarenhet av denna? Verkar misstänkt billigt jämfört med andra.
solcellpaket, husbil husvagn solceller & solpaneler

Nej, jag ingen erfarenhet av firman, men när man söker på deras site hittar man ingen människa inte heller något tel.nr !!
På sådana firmor handlar jag alllllldrig.
Det gäller även Blocket. Kan jag inte spåra adress till en människa som jag finna på Hitta eller Google, tar jag allldrig kontakt.

Jim :rolleyes:

F

F.d. 53009

Guest

Bland annat dessa uppgifter finns under Om oss

Solar Lab har sitt säte i Norrköping, försäljning sker uteslutande via internet, så kallade e-handel.
Innehar F-skattebevis
Organisationsnr: 969725-5876
Bankkonto: SEB: 5323-1029252,
Bankgiro: 5846-4454
Telefon: 011-3451150,
070-4569801 (lämna meddelande om vi inte kan svara)
e-post:
e-post.gif

Birger

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, utan att försvara någon, men Solarlab har varit och är troligen är helt ok. att handla av. Firman har funnits i flera år och har varit uppe till diskussion här tidigare utan att någon har klagat. Jag har själv handlat av honom och hämtat delarna personligen här i Norrköping. OBS jag känner honom inte privat så denna skrift beror inte på bekantskap bara tidigare affärer.

M.v.h. JANKRO.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Här handlade jag efter att LIMES rekommenderat köp : preVent GmbH - Wind generators und Solarmodule - preVent GmbH , 215 E för 85 watt. Köpte de spoilerliknande plastfötterna , lim , primer
osv i paket. billigaste regulatorn eftersom många har haft problem med de dyrare.
Kan köpa en bättre sedan. Men min solcell är jättebra och den laddar tidigare än många
andras paneler. Registrerade P-PAL konto för att betala med kontokort. En vecka senare stod grejorna utanför huset.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Intressant prisbild!
Men som du skriver: "Laddar tidigare än Många andra" stämmer inte riktigt!
Problem med dyrare regulatorer??? Är det beroende på kvalitet eller handhavande????

ALLA som kör med 24V solpaneler inkl. en MPPT regulator är MINST 35% effektivare än den "set up" som Du beskriver!
Detta kanske skall tas med i beräkningen + prisbilden????

Rätta mig om jag har fel Sharky? ;)
Var och en av oss är ju "saliga" i sin tro, så även jag... Inget fel i det!
Tjohopp, Magnus.

Här handlade jag efter att LIMES rekommenderat köp : preVent GmbH - Wind generators und Solarmodule - preVent GmbH , 215 E för 85 watt. Köpte de spoilerliknande plastfötterna , lim , primer
osv i paket. billigaste regulatorn eftersom många har haft problem med de dyrare.
Kan köpa en bättre sedan. Men min solcell är jättebra och den laddar tidigare än många
andras paneler. Registrerade P-PAL konto för att betala med kontokort. En vecka senare stod grejorna utanför huset.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Jag har jämfört med campinggrannar och vid gryning har min panel indikerat laddning tidigare än andras anläggningar. Samma på kvällen fast omvänt. Visst är man sugen på en MPPT regulator. Men det tar ju inte många minuter att montera en sådan.

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023

Ett annat problem är väl balansen mellan storleken på solpanel resp. batteribank. Har 2 bodelsbatterier på sammanlagt 160 Amp. Om man räknar på en förbrukning på ca 40 Amp/dygn och använder bilen Mars-Oktober, hur många watt skall panelen vara på?

F

F.d. 29876

Guest

Ett annat problem är väl balansen mellan storleken på solpanel resp. batteribank. Har 2 bodelsbatterier på sammanlagt 160 Amp. Om man räknar på en förbrukning på ca 40 Amp/dygn och använder bilen Mars-Oktober, hur många watt skall panelen vara på?

Hej,

Man bör ha laddningskapacitet (solceller och andra laddare) så att batterierna snabbt åter blir fulladdade efter användning, det minskar risken för att de blir förstörda av sulfatering.

Hur stor laddkapaciteten skall vara beror på många saker t. ex.: om man fricampar, om man står still flera dagar i rad, vilken batterityp man använder (80 Ah är max vad man bör ta ut ur en batteribank med 160 Ah fritidsbatterier, som har dubbelt så stor tålighet mot djupurladdning som startbatterier) mm.

I Mars och Oktober är dagarna fortfarande ganska korta och solen står ganska lågt så man kan nog bara räkna med max 6 timmar med halv solcellskapacitet per soldag. Och de dagar solen inte skiner så får man hjälpa till med genom att köra motorn nån timme.

Ett uttag av 40 Ah per dag med ovanstående förutsättningar ger 160 W solceller.
(160W/12Vxhälftenx6timmar=40Ah)

Jag tycker nog att 40 Ah låter lite lågt för en så stor bil som Du har, så jag skulle nog lägga på mer solceller. Själv har jag 190 W på en mycket mindre bil.

Mvh Bengt

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023

Hej,

Man bör ha laddningskapacitet (solceller och andra laddare) så att batterierna snabbt åter blir fulladdade efter användning, det minskar risken för att de blir förstörda av sulfatering.

Hur stor laddkapaciteten skall vara beror på många saker t. ex.: om man fricampar, om man står still flera dagar i rad, vilken batterityp man använder (80 Ah är max vad man bör ta ut ur en batteribank med 160 Ah fritidsbatterier, som har dubbelt så stor tålighet mot djupurladdning som startbatterier) mm.

I Mars och Oktober är dagarna fortfarande ganska korta och solen står ganska lågt så man kan nog bara räkna med max 6 timmar med halv solcellskapacitet per soldag. Och de dagar solen inte skiner så får man hjälpa till med genom att köra motorn nån timme.

Ett uttag av 40 Ah per dag med ovanstående förutsättningar ger 160 W solceller.
(160W/12Vxhälftenx6timmar=40Ah)

Jag tycker nog att 40 Ah låter lite lågt för en så stor bil som Du har, så jag skulle nog lägga på mer solceller. Själv har jag 190 W på en mycket mindre bil.

Mvh Bengt

Står man utan landström får man givetvis begränsa strömuttaget. Tänker montera LED-lampor på den belysning jag använder utan landström. TV-tittandet får också begränsas.
Vattenpump och cirkulationspump (om man måste ha värmen igång) tar också ström.

En ny fråga: Någon som har erfarenhet av en bra regulator till gelbatterier och 160 W panel? Vill helst ha en med display som visar hur mycket solpanelen laddar och om det finns, en som visar ackumulerat värde över t.ex. ett dygn.

Göran

F

F.d. 14497

Guest

hej
har gjort en bestallning på en 85w+regulator, har fått ordebekräftelse, men hur fixade du P-pal conto ??
lowelowe

perskoglund

FD HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4533
Medlemskap
2023

Jag har funderat på att köpa solceller från preVent GmbH. Ni som köpt där, vad tycker ni om kvaltiteten på dessa? Deras 85W är de billigaste jag hittat hittills.
Är det någon fördel att montera 2x75w paneler parallellt istället för 1x150W med avseende på skuggningen. När några celler skuggas på en stor panel så minskar väl laddströmmen mer än om en del av 1 av de parallellkopplade panelerna skuggas. Då har man ialla fall en hel panel oskuggad. Låter det vettigt?
Hälsningar
Per
:confused:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Du svarar nästan på frågan själv. Jag tycker att två paneler är bättre vid "skuggning". Och om olyckan är framme så kanske en panel klarar sig. Utomlands har jag sett att folk har en panel på taket och en annan monterad i vinkel mot solen som används på marken
vid längre vistelse på ställplats.

Toppen