• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solbio til toilettank

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Min campingudstyrsforhandler har anbefalet mig at bruge dette til min toilettank:

Sustainable camping: Solbio Original - 1,6L - Solbio

Han roser det til skyerne, men han lever jo af salg, så nu vil jeg høre Jer derude om nogen har erfaringer, gode eller dårlige, med dette produkt.

Jeg har altid brugt tabletter, da jeg finder brug af væske for besværligt med hensyn til afmåling af ret dosering.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Kan i detta sammanhang inte låta bli att återge detta utdrag under rubriken ”För tio år sedan” i aprilutgåvan 1994 av Husvagn&Camping:

För drygt tio år sedan presenterades den allra första "miljövänliga" sanérvätskan på den svenska marknaden. Biosanér var namnet på nyheten – ej att förväxla med den produkt med samma namn som presenterats på senare år – och bakom produkten stod företaget Eversave Trading Co.

Fräsch grön text, blå vågor med vitt skum och små blommor. Allt på etiketten ville göra gällande att sanérvätskan var något alldeles extra …

Men de som provat sanérvätskan tyckte att det luktade illa av latrinet, speciellt när man kört med husvagnen och när man tömde toaletten. Dessutom uppförde sig vätskan på ett underligt sätt: När den fått stå ett tag, skiktade den sig i en lättare, klar del och en tyngre, grönfärgad del.

Vi beslöt därför, att låta göra grundliga tester av Biosanérs funktion hos Statens Lantbrukskemiska laboratorium – SLL. Och deras resultat, som presenterades i aprilutgåvan för tio år sedan, var ytterst sensationellt: Den bakteriedödande effekten hos Biosanér var densamma som hos destillerat vatten – det vill säga ingen alls!

Fortsatta undersökningar som vi lät genomföra, visade att Biosanér i huvudsak bestod av tvättnafta, en liten skvätt konserveringsmedel för schampo och liknande produkter – det var denna som angavs vara den verksamma beståndsdelen – samt grönfärgat vatten! Att "sanérvätskan" trots allt hade en viss luktdämpande effekt berodde förmodligen på att tvättnaftan lade sig som ett "lock" uppe på vattenytan. Precis samma effekt som man fick i forna tiders utedass, när man hällde i en skvätt ur fotogenlampan!


Pålle

(OBS: Detta är återgivet med upphovsmannens tillåtelse.)
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
För drygt tio år sedan presenterades den allra första "miljövänliga" sanérvätskan på den svenska marknaden. Biosanér var namnet på nyheten – ej att förväxla med den produkt med samma namn som presenterats på senare år – och bakom produkten stod företaget Eversave Trading Co.

Jeg forstår ikke: Er det produkt du nævner ovenfor det samme som Solbio?

Hvis ikke, så er henvisningen til Biosanér fra 1994 vel ikke helt relevant, eller?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jeg forstår ikke: Er det produkt du nævner ovenfor det samme som Solbio?

Hvis ikke, så er henvisningen til Biosanér fra 1994 vel ikke helt relevant, eller?

Rubriken på artikeln var "För tio år sedan", vilket betyder att det Biosanér det handlar om lanserades i början 1984.

Givetvis har detta inte något med det i tråden nämnda sanermedlet att göra, men jag ville påvisa vad uttrycket "miljövänlig sanërvätska" kan betyda.

Pålle
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Om vi nu skall ta ut svängarna, så har jag en flaska toamedel inköpt i Italien på 80-talet, den innehåller 20% formalin - de är grejer de
Låter som dom påsarna vi använde på våra turistbussar på 80-90 talet (en påse, tre nedtömningar i nedre tanken och allt var blått)
provat Solbio av och till dom senaste tre åren enligt mig gör den varken till eller ifrån. återgått till thefords blå påsar (även om vi har fast tank är dom kanon)
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
I en fast tank luktar det f.n vid tömning efter en vecka eller så utan kem(visst man kan tömma tidigare om det finns möjlighet)
tycker dock att den största vinsten är att det luktar väldigt lite och allt papper etc är upplöst mot när man står bakom en som inte har något kem alls
och det flyter ut papper etc (inte nice)
 

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Papper av typen lättlösligt absolut vatten. resterande nja knappast vatten! men jag kör på Thefords blåa påsar alt Dometic
hugget som stucket, bägge är bra och betydligt snabbare än vatten och med mindre doft vid tömning, men som sagt allt är upp till den som använder det vilket som passar bäst.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Allt toapapper är väl lättlösligt, något annat får inte användas i de svenska avloppssystemen.
Själv kör jag Lidl 4-skikts toapapper både hemma och i husbilen, det är en fröjd att använda.
Jag märker absolut ingen skillnad på grad av upplösningsnivån. Har provat en burk med de blå påsarna, har testat att överdosera med 3 påsar till 50liter, det luktar inte nå godare.
Har även testat
en burk med de blå tabletterna.

Däremot upplever jag att gasbildning i tanken är mer utan kem, och att spolar jag utan att ha startat SOG så kommer det en rejäl gasbubbla upp genom vattnet till toalettstolen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Uten kjemikalier og den biologiske nedbrytingen starter umiddelbart, de fleste kjemikalier som benyttes bremser den naturlige nedbrytingen og med det reduserer produksjonen av gass litt. En effekt av kjemikalier er lengre levetid for korven i tanken. Uten kjemi er det oftest kun en brun suppe av det hele, duften med eller uten kjemi avhenger mest av hvilke duftemner som er tilsatt kjemien og om den overdøver den naturlige.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Avsänder vanligt tjockt toapapper så att man inte stoppar fingrarna i......... Lite diskmedel, och allt är en flytande sörja efter några mils körning. Lukt bara om dasset stått mot solen någon dag. Söker tömma så fort möjlighet ges antingen det behövs eller ej.
 

Adde09

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
3098
Medlemskap
2024
Avsänder vanligt tjockt toapapper så att man inte stoppar fingrarna i......... Lite diskmedel, och allt är en flytande sörja efter några mils körning. Lukt bara om dasset stått mot solen någon dag. Söker tömma så fort möjlighet ges antingen det behövs eller ej.
Gör som i syd Europa lägger pappret i en plastpåse
 
Toppen