• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

sol/regnskydd på markis ..

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025
Sv: sol/regnskydd på markis ..

Vet inte hur det är just med dom detaljerna.....men Svensson i Lidköping har tillhandahållit andra "piratgrejor" i markisväg. Har du kollat med dom?

//Janne

benndix

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027

Plast"listen" som träs in finns i 5 mm eller 7 mm att köpa per lpm i tillbehörsbutikerna och det är 5 mm som gäller för Omnistor, sedan köpte vi ett solskydd 4x4m på jula som vi klippt till limmat o sytt fast samt att det räckte till en lävägg.

Perrovski

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022

Hej Bengt-Åke.

Markiser är bla min bransch .Det bästa är att få en tyg som användes för att tillverka en tält .(Du kan använda vanligt tyg men den duger för solen ej regnet, och blir kortvarig ).Tyvärr kan ej bidra med vetskap var man kan köpa den.
Kvalitet markis väv blir för styv ,tung och dyr ca 300 kr kvadratmeter.
Prova Benndix förslag ,plast vajer köper Du hos en lokala markis gubben.

Nu har jag en fråga till dig angående AC. ( har startat en tråd om AC)
Du hade problem om jag mins bra i Kroatien eller Italien.
Men det var AC i bildelen ej i bostads ?
Idag har jag ( AC ) varken i den ena eller den andra delen.Funderar på en AC i bostadsdelen men att driva den i under resans gång blir det litet problematiskt.

Har Du en förslag ????.

Har du frågor om solskyddet så meilja eller ring upp mig.

Mvh

Perrovski

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej Bengt-Åke!

Här kommer ett litet tips. Jag valde att fixa solskydden själv.

1. Köpte list som passar i Omnistormarkisen på löpmeter hos en husvagnshandlare i Karlstad.

2. Köpte 2 duschdraperier på Rusta för 29:- st.

Sedan var det bara att sy fast listen i nederkanten av draperiet. I andra sidan som normalt är uppåt sitter det redan ett antal öljetter. Dessa använder jag nu att fästa solskyddet neråt med gummisnoddar. Funkar bra förutom att den glada gubben kommer upp o ner.

Bilagor

• IMGP5090.JPG
    IMGP5090.JPG
    2,2 MB · Visningar: 51
  • IMGP5091.JPG
    IMGP5091.JPG
    2,2 MB · Visningar: 52
F

F.d. 6270

Guest

Variant på temat

Lättpresenning från Jula = 90 kr
5 meter Koaxialkabel (vanlig antennkabel) 0 kr
Sykunnig fru = 0 kr
Skar av den på hälften, plockade bort 5 cm av repliket i varje ända för att kunna sy rännan för kabeln

När det blåser mycket kan man låta den flöjla (hänga fritt) annars fästa den i nederkant eller mot markisbenen

Burstner 027.jpg

Burstner 029.jpg

I

Inger & Taeke NL

Guest

Även vi tittade efter en Sun-Blocker men konstaterade efter att ha tittat i vàra tyska kataloger att det skulle kosta oss runt 120 euro.

Det hade jag ingen lust att betala för ett tygstycke.

Jag tog kontakt med "Jan Sikkes" i Drachten NL och fick veta att de hade "sunblockertyg".

Tyget var 250 cm brett och jag behövde 350 cm pà längden, till ett pris av 5 euro/meter

Därtill behövdes ett runt plastsnöre att sy in upptill pà tygstycket för att trä in i skenan framtill pà markisen.

Nedtill vid marken satte jag knäppen, som man kan köpa pà campingtillbehöraffärer, de knäpper man fast i tyget och drar ett snöre eller gummiband igenom.

Den totala kostnade blev: 40 euro och lite jobb dagen innan vi àkte pà semester.

Bilagor

• Zomervakantie 2010 305.JPG
    Zomervakantie 2010 305.JPG
    2,5 MB · Visningar: 39

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Jeg kjøpte original Thuile sunblocker til min markise. Dette "tyget" er av markise kvalitet. Meget solid og tåler sol, regn og vind. Betalte 85 euro i tyskland.

Praktisk å ha.
Vi bruker det vertikalt hengende ned ved sol, regn og for å hindre innsyn på matbordet. Vi bruker det oppspent med alu. stenger horisontalt utover som forstørrelse av arealet under markise.

:)

F

F.d. 52932

Guest

Helhet Reklam i Umeå tillverkar personliga sunblockers i pvc-material som tål det mesta vad det gäller sol, regn och vind. Du kan även beställa ditt favoritmotiv printat på duken. Du ser ut men nyfikna ser inte in.:msn_laugh:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det slutande med att jag köpte ett duschdraperi och sprättade upp sömmen 1-2cm längst ner och där monterade/trädde jag in en tunn TV-antennkabel och sedan sydde igen .

Sedan monterade jag draperiet upp&ner och drog in antennkabeln i listen i markisen och hålen på draperiet användes att fästa i marken .

Pris 19:- för draperiet i Ullared och kabel hade jag innan , det blev både billigt och bra .

Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest

Håller verkligen med föregående. På förra HB:n hade vi markis men på denna har vi det inte och p g a vikten inte så sugna på att lägga till de kilona men undrar lite om det finns bra alternativ istället för markis. Tänker mest på skugga för hundarna och gubben, själv kan jag gå undan.
MVH // Mia

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Biltemas understycke 37209 för 249 kr funkar bra
som solskydd och med bibehållen utsikt. Reglera
med markisarmarna till önskad höjd. Fick byta
plasttråden till tunnare samt klippa efter önskad
längd. Häggen i soliga Umeå

Bilagor

• understycke.jpg
    understycke.jpg
    23,3 KB · Visningar: 521
  • DSCN1734.JPG
    DSCN1734.JPG
    3 MB · Visningar: 22

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

Finns att köpa olika storlekar i Stenstorp hos Eriksson. Se i Kama katalog över tillbehör.

Per-Åke

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

vi har gjort en egen ,av markisväv,sydde i en elkabel som passade i skenan.
och sen öljetter i nerkant , man kan ta så hög man vill , ev ett löst vindskydd nertill o på gavlarna,, hälsningar Lasseo Maggan

Toppen