• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga SOG

Stinaviola

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
22789
Medlemskap
2025
Är det någon som har haft problem med SOG takmonterad avluftning.
När jag öppnar luckan i toakasetten och fläkten drar igång, uppstår ett knackande ljud.
Det konstiga är att om det har regnat, hörs inte ljudet på ett tag.
Kay Persson

Lösning
Går slangen rakt upp och det inte kommer något kondensvatten när ni tar loss den så är det inte samma fel vi hade.
Vi har en skarv på vår slang före kasetten och där samlades kondensvatten.
Hej!
Jag trodde att min lang gick rakt upp till skorstenen.Men jag har funderat länge på var SOG-enheten har placerats, för jag har inte sett den. men en dag kröp jag in i garaget och hittade den. Mycket riktigt var där ett litet U på slangen, så jag tömde ut 1/2 dl. vatten och nu funkar det perfekt, inget kluckande!
Tack så mycket för tippset!:mh2::msn_hot:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Är det någon som har haft problem med SOG takmonterad avluftning.
När jag öppnar luckan i toakasetten och fläkten drar igång, uppstår ett knackande ljud.
Det konstiga är att om det har regnat, hörs inte ljudet på ett tag.
Kay Persson
Inte lått att svara , vilket märke, på soggen?
Vår är bara , 15500 mil, ja bilen.

Stinaviola

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
22789
Medlemskap
2025
Ok! Skall kolla detta.
Tack för svaret!
Hej!
Har nu kollat upp detta. Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag har en slang som är kopplad till locket som du skruvar av när man tömmer kasetten. Den slangen går sedan rakt upp till ventilen som sitter på taket. Du har ingen bild på din installation, så jag kan se vad du menar.
Mvh. Kay

Mats C

HBK Medlem
Kommun
Götene
HBK-Nr
4927
Medlemskap
2025
Går slangen rakt upp och det inte kommer något kondensvatten när ni tar loss den så är det inte samma fel vi hade.

Stinaviola

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
22789
Medlemskap
2025
Hej!
Jag trodde att min lang gick rakt upp till skorstenen.Men jag har funderat länge på var SOG-enheten har placerats, för jag har inte sett den. men en dag kröp jag in i garaget och hittade den. Mycket riktigt var där ett litet U på slangen, så jag tömde ut 1/2 dl. vatten och nu funkar det perfekt, inget kluckande!
Tack så mycket för tippset!:mh2::msn_hot:

Lösning
Toppen