• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOG-motorernas skillnader

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Skrev i den här tråden utan att få något svar.:(
SOG
Har letat i timmar efter motorernas olika mått på nätet utan att finna något, märkligt kan man tycka.

Inte ens en av återförsäljaren i Sverige kunde ge mig ett svar så därför gör jag en egen tråd, där jag kan redovisa skillnaderna, har precis beställt "ytterligare" en motor.

Den här motorn har jag men den blir alldeles för lång om jag ska undvika att det blidas ett sk, vattenlås för kondensvattnet.
upload_2019-7-5_12-33-2.jpeg


Den motordel som går ner i SOG II filtret har 36mm i diameter, övrig diameter 42mm.
Längden på motorn 87mm varav 22mm försvinner då den monteras in i SOG II filtret.


Totallängd: motor + SOG II filtret när det är monterat, 145mm "Del 1 och 2 enligt bild nedan, exkl monteringspipen"
Bara filtret, höjd 80mm exkl monteringspipen som är 29mm. Diametern 114 mm. Bild 2.
bodemfilterwissel.jpg



Den här motorlösningen nedan har en totallängd på 120 mm x 42mm i diameter och används vanligen vid takmonterad SOG. Likadan motor som högst upp fast med en sk förminskningsdel monterad på båda sidorna om motorn.
upload_2019-7-5_12-38-10.jpeg



Och här nedan är den motor som jag nu har fått beställa på chans och förlust, men vad gör man inte för att få en bra installation. Hoppas den passar!
upload_2019-7-5_12-51-14.jpeg

Jag hade inte behövt ha vinkelmotorn om jag monterat SOG II filtret under husbilen, men eftersom den väger en hel del så känns inte den lösningen tryggt ifall den skulle släppa på motorvägen.

Återkommer när jag har mer information, dessutom med bilder på min egna montering.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nu har fläkten kommit, helt fantastiskt att det gick så fort ifrån Tyskland när ändå Postnord var inblandad.:)

upload_2019-7-5_12-51-14-jpeg.175087

Den här motorn har också en diameter på 36 mm, den passar direkt ner i Sog II filtret.
Längden på motorn är 65 mm varav 22 mm försvinner ner i filtret vid montering.

Totallängd motor + Sog II filtret är 125 mm.

Det är även en skillnad där slangen skall kopplas in på motorn, den har en pip på 20 mm i diameter och den andra högst upp har 25 mm i diameter fast det är ändå samma sort slang som passar, den övre motorn måste dock ha en förminskare och det tycker jag ser proffsigare ut.
Det är likadana motorer med samma betäckning så det enda som skiljer är dom olika höljena.

Det kommer bli en otrolig skillnad när allt är monterat, jag har fotograferat delar av monteringen, ska lägga in allt när jag är klar.:)

Stressar som en galning för snart är det semester å det är mycket att hinna med innan...:mcride:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi börjar visa hur det gick för min montering, kanske borde dokumenterat med bilder ännu tydligare!
Jag har mer eller mindre tittat på alla filmer som finns på Youtube angående SOG-montering och någon timme eller ett par timmar tar det INTE att montera ett SOG-system första gången som det ibland påstås. Det har jag lagt ner med råge på bara på inköp av produkten/verktygen för att kunna göra monteringen. Skulle snarare vilja påstå att färdig montering har tagit närmare 10 timmar.

Ville inte borra hål i husbilens kassettlucka och jag vill ha ett ordentligt sogfilter därför valde jag att få avluften under bilen, var inte så förtjust i att borra i taket så därför föll takmontering bort direkt.

Beställde ett färdigt kitt från Tyskland som skall passa min toalettkassett modell.
Fast kittet passar givetvis inte ihop med min toalett och husbilsmodell, iallafall inte om det ska bli bra.

Jag borrade först hålet som skall leda avluftslangen från kassetten.

Oj råkade trycka på fel knapp så det publicerades, det kommer att bli ändringar med bilder, sorry.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det här borrhålet behövde inte vara lika stort som i beskrivningen, man ska bara föra igenom slangen!
Jag var tvungen att ha en borrförlängare för att kunna borra hålet som ligger långt in, och borrförlängaren var så grov att jag var tvungen att slipa ner fästet med vinkelslipen innan den kunde fästas på den minsta borrmaskin jag har, trångt som sjutton.
20190708_164631.jpg

Här monterade jag den sk, strömbrytaren som sätter på fläkten så fort jag öppnar för att göra nr 1 eller 2.
Man bör vara två så att det blir perfekt, en står inne i husbilen och vrider fram och tillbaka så man hittar exakt rätt läge.

20190708_164643.jpg

Fotat lite längre ifrån så man förstår hur det ser ut.
Kabeln längst till vänster gick att skjuta ner i ett spår så den inte syns, det gör att jag får hela el-kopplingen under själva kassettgolvet.
20190708_164654_LI.jpg

Nu ser man både avluftsslangen till vänster och hur kabeln från strömbrytaren finns till vänster i bilden, man ser även ner i dubbelgolvet där jag vill att SOG-filtret skall sitta. Trångt är det och det finns inget utrymme för felborrningar.
20190708_164744.jpg
Gjorde en mall för att få fram exakt vart hålet skall vara, det är riktigt trångt så filtret måste hamna exakt där jag vill ha det. Placerar filtret där jag vill ha det, stoppar ner fingrarna under och pressar pappskivan mot golvet, drar sen upp filtret.
20190708_180241.jpg


Kvar blir pappskivan så nu är det mycket enklare att veta vart jag ska borra!

20190708_180505.jpg


Nu är hålet borrat, känns inte sådär jättebra att borra hål i husbilsgolvet.
Smetade runt fog i hålet som ett extra skydd mot cellplasten, vattenbaserat då jag inte ville att cellplasten skulle smälta, tyvärr ingen bild.
20190708_181623.jpg


Monterar upp det medföljande röret med vinkeln tillsammans med själva tätningen, jag monterade alltså fästanordningen direkt på röret innan jag sköt upp det i hålet underifrån, skruvade fast fästet. Förborrade glasfibergolvet för att det inte skulle spricka av skruvarna.. Smetade även på ett marint fog/lim från SIKA för att det skulle bli riktigt tätt.
20190710_210210.jpg

Nu måste jag pausa och ladda in mer bilder från telefonen till datorn, det dröjer en lite stund för det här teknisk är det svåraste.:confused:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Monterade vinkeln som sitter under den svarta ringen, inte svårt då det fanns tydlig beskrivning på det-
Jag sköt tillbaka slangen med vänsterhanden samtidigt som jag drog fram slangen med den andra handen ur hålet som syns i första bilden, sen gjorde jag tvärtom för att få det tajt så det gick att få ner locket.

Den svarta ringen är en tätning som man monterar, ska göra så det inte kommer ut lukt i bilen, när jag skjuter in kassetten så öppnas avluftningen på kassetten undertill och då gäller det att det är tätt.

20190802_160809.jpg


Nu ser man hur det hade blivit om jag monterat efter det kitt jag köpte, jättedåligt då det bildar ett vattenlås som gör att kondensvatten inte rinner ut, det gör att SOG ventilationen uteblir helt ifall det vattenfylls. Sen försvinner hela syftet med att montera ett system med avluftningen undertill om jag ändå måste koppla bort slangen varenda gång jag ska tömma.

Nu går det inte att dra ut kassetten!

Det visste givetvis jag innan jag ens började montera hela SOG-systemet, därför ville jag veta exakta mått på dom olika motorerna, vilket jag aldrig lyckades hitta på nätet, inte ens återförsäljaren jag pratade med lyckades hjälpa mig, dom hade ingen motor på lagret så dom kunde mäta.

Hade jag beställt en motor av den svenska återförsäljaren så skulle den kommit för sent då vi redan gett oss av på vår semesterresa.

Jag gjorde en chansning och beställde motorn direkt ifrån Tyskland då jag trodde det skulle gå fortare än att återförsäljaren gjorde samma sak, den svenska återförsäljaren var visserligen jättetrevliga och sa att jag skulle få lämna tillbaka motorn ifall den inte passade, han sa också att dom säljer ett par sådana här motorer om året, då blev jag jätteglad för det betyder ju att dom sällan går sönder.:)

20190802_160626.jpg
Lägger in en tydligare bild också, givetvis kan det inte se ut såhär!
20190802_160636.jpg


Jag hade tur att måtten stämde på vinkelmotorn annars hade jag haft ett SOG-kitt med en extra vinkelmotorer som jag inte haft någon användning av.

Givetvis kan jag korta ner slangen och gå kortaste vägen för att det ska se snyggt ut, men om jag behöver montera bort någonting längst in så kommer det inte att fungera, eller det blir iallafall jättesvårt då jag inte kan skjuta slangen fram å tillbaka.

Luckan som satt där innan jag monterade SOG-filtret är jag inte så jättesugen på att borr/såga sönder, antingen gör jag en lucka i masonit vilket jag skulle göra iallafall som mall, innan jag ska borra/såga sönder originalluckan

20190710_210133.jpg


Utvärderingen av vår SOG kommer i ett separat inlägg..
 
Toppen