• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sog även för mig?

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
SMC:n som jag köpte sent i höstas har redan gjort stor nytta på några tripper till nära och kära.
Som novis har jag förstås fått sätta mig in i en del elementa för husbilsägare.
En av dessa grundfunktioner är givetvis toalettfrågan.

Jag har sökt här på forumet, och funnit lösningen med SOG ventilation väldigt sympatisk.
Jag är mån om miljön och bidrar gärna till minskat kemikalieanvändande.

Jag blir dock lite fundersam eftersom evakueringsluckan för Thetfordkasseten är placerad innanför bakdörrarna på Fiat Ducaton. Där i närheten finns även en öppning in till köksregionen, uppe till höger.
Detta medför att fläktutblåset från SOG hamnar i närheten av en öppning in till bodelen.

Jag bifogar en bild så ni ser vad jag menar. Är det någon som har varit med om något liknande eller som har förslag på alternativ lösning är jag tacksam.

Conny H
 

Bilagor

  • Baksida SMC.jpg
    Baksida SMC.jpg
    1,7 MB · Visningar: 21

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Sv: Sog även för mig?

Tack Decker och Knut för att ni gjorde mig uppmärksam på varianten med utblås genom taket.
Jag googlade och hittade den lösningen på SOG:s tyska sida.

Jag är rädd att monteringen blir över min kompetensnivå.
Därför undrar jag om någon kan ge tips på bra firmor som monterar/säljer SOG
här i landet.
Själv bor jag i Hälsingland. Men jag är ju mobil.

Conny
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Sog även för mig?

Detta borde du kunna få gjort hemma i Bollnäs. Nibo Caravans hade i vilket fall för några år sedan en duktig möntör vid namn Magnus och han fixar säkert detta.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sog även för mig?

Det finnes en variant som ble brukt av noe nfør SOG tok frem varianten med utblås over tak. De monterte filter og fläkt på passende vegg og la plastrør under golv til under toa, slangen fra tanken ned til røret - kablen forlenget så det passet. Med avtrekk over tak brukes det plastrør ned fra takhatten og til toaområdet, i røret monteres fläkten og fra enden av røret slang til utluftingen på tanken. Brytermonteringen er den samme på alle løsningene.
I din bil ser det ut som det enkleste er å legge røropplegg på bakveggen - enten til kolfilter på sideveggen eller til takhatt, selv ville jeg gjort det siste.
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Sv: Sog även för mig?

Det lutar åt en lösning med takhatt. Jag ska ta mig till Nibo i Bollnäs och kika närmare på utrustningen, samt snacka lite med montörskillarna.

Tack alla, för goda råd.

Conny
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Sv: Sog även för mig?

Igår kväll kom grejorna! Jag följde Knuts råd och satsade på en variant med takavluftning. En liten elegant fläkt kommer att hamna på röret i ett överskåp.

Den stora lokala husvagns/husbilsfirman kunde inte ta hem den varianten eftersom dom var hänvisade till KAMAS sortiment och dom hade inte den till C200.

Jag hittade en välsorterad firma på nätet, Campingtillbehör4u.se som var flera hundralappar billigare.

Fredags kvällen gick åt till att klämma på grejorna och fundera över rördragning.
Monteringsbeskrivningen var väldigt pedagogisk och noggrann så det borde lösa sig.
Men jag fick ett problem: När jag skulle kolla polariteten på trådarna i Thetford toaletten hittade jag ingen spänning. Det finns en ingående tvåtrådig vit kabel som är kopplad till en rödbrun och en blå, se bifogad bild. Jag tänkte ansluta mikrobrytaren till dessa men där verkar inte finnas någon ström! Hur kan det komma sig?
Bilen är ett SMC bygge

Conny H
 

Bilagor

  • c200.jpg
    c200.jpg
    1,6 MB · Visningar: 4

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sog även för mig?

Har du en hovedbryter for strøm, den må være på.
Det skal stå 12V på de 2 ledningene, husker ikke polariteten med sikkerhet men det er blå og brun som går via trykkbryteren til magnetventilen i toa. De to andre lederne fra toa-bryteren er for senkepumpe.
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Sv: Sog även för mig?

Ja huvudbrytaren i bilen är på.

Men om den bruna och blå kabeln går till en brytare i toastolen är jag väl inne på fel spår.
Då kan man väl inte ta ström till Sog-fläkten därifrån? Utan då får jag försöka få ström till fläkten från annat håll. Har ni något förslag?

Conny H
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sog även för mig?

Kitt klumpete svar fra meg, disse to ledningene er inngangen for strøm til både magnetventilen via trykkbryteren og til føleren for full tank. Det skal være 12V der og de hvite ledningene hører til bilens ledningsnett mens de fargete er en del av toastolen. Så om spylingen funker så å det være 12v over de to lederne - mål på skruene i klemmen.
 

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Sv: Sog även för mig?

Tack Knut!
För dina som vanligt, goda råd.

Nu fungerar det som det ska. Förmodligen var jag alltför slarvig när jag använde multimetern.
När jag mätte igen på inkommande kabel fick jag fram spänning.

Tack igen för ditt engagemang

Conny H
 
Toppen