• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snusk vid p-platser

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hejsan!

I dag tänkte vi tömma vår toatank vid Högbacka efter E-4 norr om Gävle, det har skrivits om detta förut här men detta slår nog alla rekord, vi svängde av när vi kom norrifrån och såg att det stod ett flertal minibussar där, icke svensk reggade bilar med ett antal personer i av ett visst folkslag, vi häpnade då vi sakta åkte igenom parkeringen det var piss, skit och papper överallt på backen dem hade helt sonika tömt skiten där, det gick inte att kliva ur bilen för då var man tvungen att gå i det så vi åkte iväg utan att stanna och det var fler bilar som gjorde så.
Hoppas att ingen annan behöver uppleva sådant griseri vid en p-plats eller någon annanstans.

Pelle570

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Snusk vid p-platser

Ringde du inte till Polisen????????????????

Nej det gjorde vi inte hade tyvärr inte en tanke på det, förhoppningsvis så var det redan gjort då det var mycket folk som stod och tittade på och såg j_ _ _ _ _ t förbannade ut.

Det var dumt gjort att inte ringa men jag kommer inte att glömma det nästa gång jag ser sådant det lovar jag.

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

ja du Pelle , det är lätt att glömma när man blir f bannad, hoppas dom åker dit o blir dömda,

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Vi med husbil lär väl få skulden för detta oxå.
:mad:
//W

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

På tal om skräpiga parkeringar, Just hemkommna från Italien var jag förvånad att det var lika rent där som i Tysklan Österike, Alltid välstädade parkeringar som vi såg.
Annat vid första stopp i Sverige, som vanlig plåtburkar, snabbmatsförpackningar, plastpåsar Man blir ldesen och förbannad att vi skall behöva bo i Västeropas skitigaste land, Järfälla är kanske värst i det fallet, vet att det finns renare ställen även i Sverige.

Jägarn:mad::mad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

På tal om skräpiga parkeringar, Just hemkommna från Italien var jag förvånad att det var lika rent där som i Tysklan Österike, Alltid välstädade parkeringar som vi såg.
Annat vid första stopp i Sverige, som vanlig plåtburkar, snabbmatsförpackningar, plastpåsar Man blir ldesen och förbannad att vi skall behöva bo i Västeropas skitigaste land, Järfälla är kanske värst i det fallet, vet att det finns renare ställen även i Sverige.

Jägarn:mad::mad:

Jägarn,
Vi kom tillbaka från en tur just till Italien, för en vecka sedan.

Precis samma erfarenhet och reaktion hade vi när vi stannade på macken i, tror det heter, Glumslöv. Smutsigt, luktade illa och fullt av klotter.

Både jag och min fru sa samtidigt när vi sågs i bilen, "Gud så skitigt" och konstaterad att det var det värsta vi mött under vår resa.

Eftersom jag bott utomlands de senaste 20 åren märker jag en skillnad, det har blivi skitigare i Sverige, samtidigt som det blivit mycket bättre i södra Europa.

Sverige kanske behöver en ny Lubbe Nordström!

F

F.d. 55256

Guest

Det är dags att vakna upp i våra blågula drömmar om att Sverige är bäst. Har varit mycket utomlands både i jobb och som turist. Det är nog minst 20 år sen jag övergav tanken om att vi är bäst.
Ove.G

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Hejsan!
Kan meddela att jag mötte hela ligan i dag när jag åkte hem från mitt jobb i Skutskär,,, dem är på väg söderut, så det är bara att hålla gluggarna öppna och kolla lite extra.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Ringde du inte till Polisen????????????????

Vad skall polisen kunna göra? Hur ska de kunna bevisa vem som har kastat vad eller vem som har smutsat ned här och där. Finns det vittnen som är beredda att i domstol med säkerhet peka ut de som gjort detta? Och kom ihåg att något gemensamt ansvar i grupper inte finns, om man inte kan bevisa att de gjort det tillsammans och i samråd.

Knappast! Det är nog så att det är ganska riksfritt att bära sig åt på detta sätt, vilket vissa människor sätter i system. Jag brukar kalla sättet att de parasiterar på samhället.

Johan Kinneryd

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det påminner som samma gäng som jag stötte på i Danmark i höstas. Dom tvättade på toaletten och hängde sen kläderna på tork i träden. Däremot såg jag ingen toatömning utanför toaletten. Men det var inget kul ställe att stanna på

lpalmborg

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2025

Ja det ser för bedrövligt ut på många håll. Men vet ni att i Italien och Frankrike så är det föbjudet för män att pinka inomhus - ja det måste vara någon lag som reglerar detta därför att alla står utomhus bara några få meter från toalettbyggnaderna.

Inför en resa till Tyskland stod vi på en av vägverkets fina parkerinsplatser i närheten av färgeläget. Kvällen var fin och plötsligt så kom en barnfamilj som pissade och sket hej villt i gräset. Nåja vi hade vår bil så vill de ha det så - så ok då. Nästa vackra morgon kom en ny barnfamilj som slog sig ner på samma plats i gräset och betedde sig på samma sätt - begåvningsnivån är inte särskilt stor -- det fanns en byggnad med toalett på parkeringsplatsen. Må de förgöra sig själva.
Hälsningar
Jan Karlsson

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Efter alla resor vi gjort runt om i Europa upplever vi numera minst ligga hög renlighet där som i Sverige.

Som en svensk sa till mig;" här i utlandet behöver jag fråga efter en offentlig toalett, hemma kan jag lukta mig till den."

Gunnar /medlem

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025

Ny lag borde hjälpa att bötfälla nedskräparna per omgående.

[FONT=&quot]Lindrig nedskräpning blir separat brott (MJU24)[/FONT]

[FONT=&quot] Brottet nedskräpning delas upp i två kategorier beroende på hur allvarligt brottet är, en lindrig och en normal. Det nya, lindrigare brottet kallas nedskräpningsförseelse och kan endast leda till penningböter. Brott av normalgraden kallas nedskräpning och leder liksom tidigare till böter eller fängelse i upp till ett år. Syftet med ändringarna är att det ska gå lättare att ingripa mot nedskräpning. För brott som endast kan leda till penningböter kan Riksåklagaren vid behov besluta att införa ordningsbot, vilket skulle betyda att den skyldige kan bli bötfälld på plats. Det blir alltså enklare att ingripa mot den som skräpar ner enligt den lindrigare straffbestämmelsen.

Med anledning av nya EU-regler på avfallsområdet görs också vissa lagändringar. Ändringarna gäller bland annat hur man definierar avfall och hantering av avfall.

Den nya lagen gäller från den 10 juli 2011. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

[/FONT]

F

F.d. 50195

Guest

Intressant!, den grövre nedskräpningen har fängelse i mer än 6 månader i straffskalan och innebär att var och en har rätt att gripa och kvarhålla gärningsmannen och överlämna till polis, enligt den sk envarsrätten.
Men det gäller nog att man vet vad man gör, olaga frihetsberövande är ett allvarligt brott.

mvh

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Just så är det!
Olle Jonsson och jerryling har båda helt rätt sett ur ett juridiskt perspektiv. Problemen med det aktuella fallet är bevisbördan. Hur skall man bevisa att en viss person har, ställt utom allt rimligt tvivel, begått gärningen. Teknisk bevisning är mycket svårt att använda, då den ofta kan bevisa en närvaro på brottsplatsen, men inte säkert ett gärningsmannaskap. I fallet krävs det nog vittnesbevisning, att någon sett vem som gjort nedskräpningen och kan vittna i domstol. Det är allt ovanligare att folk i allmänhet är villiga att göra detta. Att polismän själva bevittnar gärningen skulle ju väga tungt, men hur ofta sker det?
De som ställer upp och vittnar har jag den allra största respekt för och passar på att hylla så ofta jag kan.

Johan Kinneryd

F

F.d. 50195

Guest

Jag glömde, envarsrätten gäller också bara vid, "på bar gärning" och i vissa fall vid "flyende fot".

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Nej det gjorde vi inte hade tyvärr inte en tanke på det, förhoppningsvis så var det redan gjort då det var mycket folk som stod och tittade på och såg j_ _ _ _ _ t förbannade ut.

Det var dumt gjort att inte ringa men jag kommer inte att glömma det nästa gång jag ser sådant det lovar jag.
Är det säkert att du gör det?
en sak är säkert ringer vi inte får vi skullden sen att det tar tid att komma fram får vi stå ut med.
Men då har vi i alla fall reagerat.Så skriv upp regestrering nummren det underlättar.
2179:music-icon:

Toppen