• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snart lycklig Husbilsägare

Hobby65TL

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18788
Medlemskap
2025
Om nu allt fungerar och inget oväntat inträffar så åker jag och hämtar vår första Husbil nästa helg. En flerårig dröm kan därmed också bli infriad.

Har köpt en Hobby Siesta 65 TL årsmodell 2013 med låga mil.

Är det någon som har erfarenheter av detta fordon så får ni gärna dela med er av dessa till mig här. Kan tillägga att den är byggd på ett Ford chassi med 140 hök motor. Är fullständig nybörjare så alla råd till en nybörjare mottages med stor tacksamhet. Har haft husvagn tidigare men sålde vagnen för 3 år sedan men längtar tillbaka till fritid på hjul och valde nu således Husbil istället.

NovaCapella

FD HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022
Sv: Snart lycklig Husbilsägare

Vi köpte en Hobby 65 TL 2012 ny och har nu påbörjat vår 4:e säsong och har kört 2300 mil. Har hittills varit mycket nöjda. Bra körställning (uppskattar armstöden), lättkörd, smidig och bra drag i motorn.

Bra utrymme; vi har aldrig lyckats fylla alla vrår och sköna sängar (vi har köpt till ett par bäddmadrasser på IKEA). En 100 W solcellspanel på taket har gjort att vi aldrig varit utan el trots en hel del TV på kvällarna. Fullpackade med cyklar på väg till Franrike hade vi ungefär 150 kg till godo; bra att ha i reserv för hemresan ;-).

Vi köpte vår bil hos Forsbergs i Hyssna. Toppentrevligt ställe med serviceinriktad personal!
Med tillönskan om många sköna turer//Lars-Ove

Hobby65TL

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18788
Medlemskap
2025

Skönt att höra att ni är nöjda med er Husbil.

Det är ändå en stor investering man gör och det finns så många märken och planlösningar att välja mellan. När man köper begagnat så har man inte möjligheten att skräddarsy den exakt som önskar men den här var väldigt nära det vi sökte efter. Men när man aldrig provat Husbil tidigare så vet man å andra sidan inte vad som kommer upplevas bra.

Solpanel låter dock som en bra komplettering som jag kommer att överväga så snart jag har fått nycklarna. :)

Dick W

PS har precis betalat in avgiften till klubben

F

F.d. 30064

Guest

Hej.
Vi köpte vår Hobby Fiesta 555 08 oxå hos Forsbergs i Hyssna för två år sedan och är oerhört nöjda både med bil och försäljare. Vi har kompletterat med ett bodels batteri till, solceller, inverter och luftfjädring. Kör små o stora vägar, Alperna o Rivieran o svenska fjäll. Känns som att köra en vanlig personbil tycker i alla fall jag när jag kör den. Önskar er en härlig husbils sommar.

// Sylvia

Hobby65TL

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18788
Medlemskap
2025

Hej Sylvia
Tack för ditt svar. Ett par följfrågor från en som är helt novis på Husbil:

1. Vad används en Inverterter till?

2. Vad blir skillnaden med luftfjädring. Hörs väl lite på namnet att det borde gå mjukare på vägen. Men är skillnaden markant?

S

Staffan W

Guest

En inverter - växelriktare tror jag den kan kallas också - förvandlar bodelens 12 volts likström till 230 volt växelström. Man kan köpa en lös sådan och ansluta till ett 12 voltsuttag men på en del husbilar kan de finnas inbyggda så att man har ett permanent 230 voltsuttag även när man inte är ansluten till det offentliga elnätet.

Rätta mig om jag har fel!

Staffan

F

F.d. 50419

Guest

Hej! Upplevde inte någon markant skillnad på åkkomforten med ALKO luftfjädring på en Magic Edition med Fiat underrede,dock kunde man höja "aktern" en hel del
Häls. Fjalar

Glömde att skriva att vid möte med lastbilar förbättrades sidostabiliteten betydligt

Senast redigerad av en moderator:

Hobby65TL

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
18788
Medlemskap
2025

Ni kan inte ana hur mycket jag redan uppskattar det här forumet.
Tack för ert engagemang och ni tro att jag längtar till lördag då jag ska hämta hem vår Hobby Husbil

F

F.d. 30064

Guest

Hej igen.
Som någon redan skrivit är en inverter en omvandlare av 12 volt till 230. Den är kopplad till våra bodels batterier vilka laddas av våra solceller. Behöver alltså inte stå uppkopplad på el. Vår inverter är på 3500W. Luftfjädring tycker vi gör bilen mer stabil framför allt på mindre o sämre vägar, minskar slitaget på stötdämpare o bilens egen fjädring vid tung last.

Sylvia

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Sylvia
Tack för ditt svar. Ett par följfrågor .................

2. Vad blir skillnaden med luftfjädring. Hörs väl lite på namnet att det borde gå mjukare på vägen. Men är skillnaden markant?

-------------------------------------------------------------------
Hej, jag kan tänka mig att luftfjädringen som det syftas på är hjälpluftfjädring till ordinarie fjädring bak.
Chassit till en husbil får ju oftast bära nästan maxvikt hela tiden under sin livstid, och för att föstärka upp fjädringen bak så bilen håller jämn nivå och blir lite styvare i kurvor och rondeller m.m. så kan man kompl. den ordinarie fjädringen med luftbäljar som man kan reglera lufttrycket i till lagom nivå och hårdhet.
På en del äldre nedhängda bilar gör det underverk för både komfort och väghållning.

Det finns ju även helluftfjädring, men det är nog rätt sällan en bil konverteras med det.

Ha en bra sommar :).

M.v.h. JANKRO.

Ps. Ossi36 hann några minuter före mig :p:.

Senast ändrad:

Stefan67

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2026

På torsdag (17 sept) blir jag en lycklig husbilsägare till en Adria Coral S670SL, årsm 2012, 4300 mil. Min första husbil.

Har redan inhandlat plastglas, flat-jacks, sängkläder, lätta aluminiumstolar, egen slang för fyllning av vatten, med mera.

Första turen blir till norra Öland i helgen.

Drogen

FD HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021

Vi åkte vår första tur i helgen. Av någon anledning passerade vi Ullared, Biltema, IKEA och Jula;) Har dock inte köpt möbler än och undrar vad ni köpte för stolar?

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Hej igen.
Som någon redan skrivit är en inverter en omvandlare av 12 volt till 230. Den är kopplad till våra bodels batterier vilka laddas av våra solceller. Behöver alltså inte stå uppkopplad på el. Vår inverter är på 3500W. Luftfjädring tycker vi gör bilen mer stabil framför allt på mindre o sämre vägar, minskar slitaget på stötdämpare o bilens egen fjädring vid tung last.

Sylvia

Vad har ni 230 v till , det kostar ju på att invertera ström och det blir ett kraftigt uttag på batteriet!

Matrix 50y

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
19116
Medlemskap
2025

vi använder vår inverter på 3500w till en Tassimo kaffemasin.
tar inte så lång tid att göra en kopp kaffe.
sen har vi en mindre inverter för att driva AppleTv.

Toppen