• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snart husbilsägare

Gungner

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2024
Väntar på leverans av vår husbil och första steget, bli medlem här, gjort :)

Sedan måste man ju ha något att sitta på under markisen. Vi har kollat på de affärer som finns i närområdet (Biltema, Jula) och vi hittar inget som har lite kvalitet eller sköna att sitta på vid ett bord. Vi kollar på webben och hittar ”bra” stolar för 1500-2000, men att köpa för dessa pengar utan att ha suttit i en vill vi inte.
Fråga 1a, vi vill ha en kvalitetsstol som är skön och ger bra stöd åt ryggen (svanken) och med en vinkel som passar att äta i. Inget krav att kunna vinkla.
Fråga 1b, ett bra bord till För två personer?

Använder ni en ”gardena”-slang till färskvatten, eller en livsmedelsslang? Svårt att hitta en livsmedelsslang som är böjlig.
Fråga 2, vad använder ni för att fylla färskvattentanken?

Tack om någon orkar besvara :)
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.151
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag köpte en slang på Bauhaus som är fri från tungmetaller och ftalat "Neptun premium"

Seasea har en livsmedelsgodkänd



 

Gungner

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2024
Tack för alla tips om vattenslang. Det blir att köpa en giftfri - Textilslang Liano™ Life 10m
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
333
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
För fylla att vatten hemma, tar jag vattenslang som finns i garaget, spolar lite grann och sedan fyller jag på.

För att fylla på när jag är på campingar har jag köpt en vattenkanna till detta ändamål, fungerar riktigt bra.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.122
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej Gugner! Kul att du hittat hit och det är så jäkla härligt att vänta på sin första husbil!

Ang fråga 1 a: Du har rätt angående stolar. Lågprisstolarna på typ Jula och Biltema är inte bekväma i längden. Vi är inne på 3:e generationen Westfieldstolar. Kostar lite mer, men de har metall som styr positionerna, inte plast. De har också ofta behaglig svank. Däremot är de, som alla positionsstolar, en kompromiss som matstol. Vi har dock valt positionsstol för att inte behöva ha dubbla. Vi slappar mer än vi äter! :)

Beträffande bord, fråga1 b: Vi har ett större hopfällbart bord, som vi nästan aldrig använder. Har också två hopfällbara Biltemabord av aluminium och bambu. De är 50x50 och blir 100 x 50 tillsammans. Ger stor flexibilitet när man flyttar runt efter solen. Sedan har vi också ett par klassiska enkla campingstolar som man kan sätta en platta på så att de blir bord, som små sidebord.

Beträffande färskvatten fråga 2: Vi har max 20-30 liter i vattentanken, oftast mindre. Det vattnet använder vi till hygien, disk och toa. Sedan har vi en 5 liters vattendunk med kran, för att hämta dricksvatten. Dessutom några Petflaskor för att alltid ha färskt dricksvatten i kylen. Dricker aldrig vattnet ur färskavattentanken. Jag tycker inte om lukt och smak, jämfört med det vatten vi tankar upp i våra mindre dunkar och flaskor. Det har absolut inget med hälsa att göra, det är ju samma vatten, men det är min smak. Sen har vi alltid med oss en kort trädgårdsslang med diverse kran och Gardenkopplingar, för att enklare kunna tanka våra smådunkar från de befintliga kranarna på campingar och ställplatser. Trycket och sprutet från de kranarna kan vara hur oberäkneligt som helst. Sitter där en slang, byter vi till vår.
 
Senast ändrad:

Gungner

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2024
Tack för tipset om Westfieldstolar och bord. Lärorikt att läsa hur ni alla fyller på med vatten, tack! Vi har haft båt i 20 år och vi hanterade dricksvatten precis som krinil beskrivet. Dock seglade vi runt med 350L vatten, funderade inte mycket på vikt, tillkom dricksvatten på flaska att dricka.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.640
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.717
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vilka stolar man vill ha beror mycket hur mycket man sitter i dem, för vår del används de två till tre gånger under semestertur och då endast när vi äter frukost, för den som sitter halva dagar med en drink har denne naturligtvis andra krav.
Vi köpte våra stolar på en husbilsfirma men har senare sett att i stort sett identiska stolar säljs på Biltema för en tredjedel av priset.
Vad gäller vatten så fyller vi alltid tanken full, vatten kan vara det största problemet om man inte står på arrangerade platser, det finns betydligt fler tömningsplatser än tillgång på dricksvatten. När vi fyller tanken under resa så är det med vattenkanna.
 

Gungner

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2024
Bra poäng förstås om hur mycket man sitter i stolen, men för vår del med två labbar kommer vi nog sitta ute rätt så mycket, det blir nog för trångt om alla skall vara i bilen. På sikt tänkte vi nog skaffa ett förtält för att ”få” ett till rum.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
524
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Säger också Westfieldstolar de är riktigt bekväma
När det gäller bord slår jag ett slag för bord med 4 justerbara ben, bra vid ojämnheter.
 
Toppen