• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snabbkoppling vatten

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jagg har fått droppläckage i denna koppling.
Är det någon som VET hur den fungerar, hur får jag isär den?

IMG_20190918_142208.jpg
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Samma lösning på de flesta pneumatiska anslutningarna inom industrin.
Precis som Stefan59 skriver, tryck in den blå ringen och dra ur slangen urkopplingen. Se till att systemet är trycklsöt först. Med tryck på kan det vara svårt eller hart när omöjligt att få kopplingen att släppa trots att du trycker in ringen.
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Det ser ju inte ut som typ john guestkopplingar. Där trycker man in en hylsa för att frigöra slangen-
Du har nån annan typ och är kanske på rätt spår- Testa att vrida och dra samtidigt-
j
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har letat på John Guest, DMfit och Whale, men hittar inte denna modell.
Kanske ringen skall bort bakåt, och att man då kan trycka in "John Guest hylsan".
Har försökt med våld, men kopplingen verkar väldigt stryktålig,
sitter i min Hymer från 2005.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tryck in ringen och slangen samtidigt. Sedan drar du ut slangen. Normal så räcker det inte att bara trycka in ringen Borde funka.(?)

På bilden ser det kanske ut som att ringarna skulle gå att trycka in,
men spelet mellan de blå ringarna och kopplingshuset uppstår när jag lyckas dra ner kopplingen med stor kraft för fotografering, kopplingen sitter normalt "osynlig" uppe under golvet, och inget spel finns, de går alltså inte att trycka in de blå ringarna, de ligger dikt mot kopplingshuset.

Jag får kolla med Hymercenter i Örebro, ifall de VET.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag hittade denna på ebay men tyvärr bara i fempack:


Och denna från Hong Kong:

 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har alltid en tub av detta i verktygslådan och i bilen:
Fläns & gängtätning T2000 är en lösningsmedelsfri anaerob (härdar i frånvaro av syre) tätningsmassa som ger en snabb och läckagesäker tätning som ersätter lin, teflonband och konventionella packningar. T2000 är tixotrop (rinner ej) och kan således appliceras på vertikala ytor. T2000 används med fördel på gängor, rör, pluggar och flänsar.T 2000 är efter härdning demonterbar och är beständigt mot drivmedel, olja, kylmedel och lösningsmedel. Har en spaltfylnad på 0,3 m/m och används med fördel på gänger upp till 1".
Den tätar allt, från läckande packningar, avsaknade packningar, läckande slangkopplingar mm.
Började använda det för 15år sedan på kylinstallationer men har även använt det på bilar mm
 
Toppen