• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snabb omkörning

Motorhome

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14026
Medlemskap
2025
Hej alla !

Hur kul är det att se när man själv ligger o kör ca 115 km/h på E4:an mellan
Nyköping o Trosa o då bli omkörd av en ny (grönskylt) LMC.
Det gick nog vad föraren fick ur den bilen.
Jag skulle inte vilja köpa en ny bil som är så körd av någon annan.
Detta var i fredag vid lunch tid påväg norrut.

Ha en fortsatt trevlig helg trots snön!
Mvh Jocke

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Snabb omkörning

Den husbilen er laget for og tåler mye bedre full fart på E4 med fin vei, bra snurr på maskinen og god forbrenning, enn en gubbekjørt husbil seigdradd på høygear i 70km/t, på humpete grusveier og clutch bruk som lukter svidd, DEN husbilen ville ikke jeg kjøpt.
:)

F

F.d. 25267

Guest

Hej alla !

Hur kul är det att se när man själv ligger o kör ca 115 km/h på E4:an mellan
Nyköping o Trosa o då bli omkörd av en ny (grönskylt) LMC.
Det gick nog vad föraren fick ur den bilen.
Jag skulle inte vilja köpa en ny bil som är så körd av någon annan.
Detta var i fredag vid lunch tid påväg norrut.

Ha en fortsatt trevlig helg trots snön!
Mvh Jocke

Med trelitersmotorn gör den säkert 160 utan problem. Den tar ingen skada av det. De flesta husbilar kommer aldrig över 80 och då sotar motorn igen. En motor mår bra av att få gå på olika varvtal. Så länge man inte segdrar eller övervarvar är det ingen fara

ingerbenny

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
11542
Medlemskap
2025

När vi hämtade ut våran nya bil förra året, så fick vi info. att vi inte bör köra fortare än 100 km/tim, under dom första 1000 milen. (stod även i instruktionsboken)

Trevlig kväll

Inger o Benny

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Gick det vårdslöst?
Hur som en grönskylt innebär inte per automatik att bilen är ny.
Den kan således vara väl inkörd.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Intressant läsning Jonas! Meeen- jag undrar. Borde man inte efter att man kört in enligt de två metoderna hällt på samma sorts olja innan man mätte kompressionen? Annars kan man väl tolka resultatet som att man får högre kompression med Biltemaolja (högre viskositet) än Honda syntet?
Eller läste jag fel?
// Göte J

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Intressant läsning Jonas! Meeen- jag undrar. Borde man inte efter att man kört in enligt de två metoderna hällt på samma sorts olja innan man mätte kompressionen? Annars kan man väl tolka resultatet som att man får högre kompression med Biltemaolja (högre viskositet) än Honda syntet?
Eller läste jag fel?
// Göte J

Jo det tycker jag också och det fanns fler saker som kan ifrågasättas vilket han själv skrev om. Det även mycket mer att läsa om hård inkörning om man söker på nätet.

Per&Gudrun

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6690
Medlemskap
2023

Mycket intressant läsning och vad man utläser av resonemanget.
Allt handlar om motorer oljor mm, absolut inget fel i detta.
Min första tanke är säkerhet, vad händer vid en kollision i dessa hastigheter.
Du har en massa på 3-4-5-6 ton som du ska bromsa vid en ev fara!
Det var min första tanke
Per

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

När vi hämtade ut våran nya bil förra året, så fick vi info. att vi inte bör köra fortare än 100 km/tim, under dom första 1000 milen. (stod även i instruktionsboken)

Trevlig kväll

Inger o Benny

Tror sjutton att du uppmanas till detta, risken finns ju (om än liten) att något går sönder & garantin skall ersätta. När jag började arbeta på dåvarande Volvo Flygmotor så utförde vi utvecklings- & långtidsdriftsprov på Volvo's motorer, både bensinmotorer & tunga dieslar. Det var inga snälla körcykler, full belastning direkt & det var fabriksnya motorer. Naturligtvis sköttes alla servicar enl. föreskrift. Det var mycket sällan någon motor havererade. En sak som man däremot kunde se var att en motor som kördes hårt från början rullade lättare, blev piggare & drog aningen mindre bränsle.

Bennie

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Hej på er vi köpte ny 945 år 92 hängde på husvagnen en Polar boggi körde 400 mil med den fart som stod på skyllten och väl så det.
Den bilen gick som en klocka så någon skada tar motorerna inte av tuffare körning.
Undrar ni inte varför husbilarna varvas så vid besiktningarna?
Jo en del är igensotade.
2179

Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Det var min första tanke
Per
Delar detta helt med dig lättare att få fart svårare att få stopp Men man kan växla bilen och inte alltid köra på högsta möjliga växel och som det så fint heter sota ur bilen imellanåt.
Hur många anväder tillsatser i tanken som rensar ut beläggningar i motorn??Bra eller dåligt??Vad säjer expertisen???
2179:music-icon:

Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Eller läste jag fel?
// Göte J
Hård inkörning är som man sa tidigare sträcka på vävstakarna få en högre vändkant i cylindern detta ökar ju kompressionen eller är jag ute på hal isl??2179:wideeyed:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Med trelitersmotorn gör den säkert 160 utan problem. Den tar ingen skada av det. De flesta husbilar kommer aldrig över 80 och då sotar motorn igen. En motor mår bra av att få gå på olika varvtal. Så länge man inte segdrar eller övervarvar är det ingen fara

Hur gör man när man "övervarvar" en diesel undrar Jag :confused:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Trevlig kväll

Inger o Benny

Märkligt att det fortfarande finns tillverkare som har så dåliga toleranser i en motor att den måste "köras in", snacka om att ligga efter :oops:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Det var min första tanke
Per

Bromsarna är om tillverkaren är seriös så klart dimensionerade för totalvikten så det borde inte bli en meter längre bromssträcka:)
Vad som händer vid en kollision, kanske nån kan prova ifall du e riktigt nyfiken.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Om jag inte minns fel så har väl alla dieselmotorer en varvtalsregulator som begränsar varvtalet. Övervarva en diesel går väl inte utan att man kör i kraftig utförsbacke eller obelastad,eller har jag fel? :confused:

Bennie

Toppen