• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snabb fråga om batteriregulator

T

TeamM&M

Guest
Hello husbilslovers :)
Jag vet att denna fråga har stötts och blötts i många långa trådar. Jag orkar dock inte att sitta och bläddra genom dem alla.
Frågan - Jag har förmodligen kokat mitt batteri med överladdning (tror jag) Har ett AMG-batteri och efter att ha letat reda på regulatorn mellan solcellerna och batteriet så upptäckte jag att det är en Phocos CM04. Den är alltså för blybatterier. Det är en ganska enkel regulator och jag vet inte om den har något överladdningsskydd eller inte. Nu tänkte jag byta ut den mot en annan regulator. Har hittat två lagom avancerade regulatorer en från Clas Ohlsos och en från 24 volt. Det nya batteriet är på 95 amp och inköpt på biltema och vår lilla solpanel är bara på 57W. Har någon koll på dessa regulatorer?

24 volt

Batteriregulator]Batteriregulator | Clas Ohlson

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Snabb fråga om batteriregulator

Snabbt svar! Båda är uppenbarligen PWM-regulatorer. Du ska (bör) använda MPPT-regulator. Max ström 10A från solpanelerna gör att du blir tvungen att byta regulator om du kopplar till fler solpaneler efterhand. Helst 20 - 30A, tycker jag.

Jappe

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Välj Inte den du visat från CO. Välj en av typ MPPT, den sköter laddningen mycket bättre och omvandlar panelens överspänning till extra laddningsström.

Med 57 Watt i panelen så klarar du dig fint med en MPPT som tål 10 Amp, men om du utökar med solpaneler >130 W, så behövs en tåligare.

Googla på MPPT regulator så hittar du flera fabrikat, från ca 950:-
Hälsar Björn

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

De här två använder jag. funkar fint! Jag handlade på Aliexpress. Finns nog på ebay också.

Tracern finns för högre strömstyrka (A) också men jag har bara en 100-wattare till den regulatorn.

yoba.jpg

tracer.jpg

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

De här två använder jag. funkar fint! Jag handlade på Aliexpress. Finns nog på ebay också.

Tracern finns för högre strömstyrka (A) också men jag har bara en 100-wattare till den regulatorn.

Visa bilaga 101108

Visa bilaga 101109

Har för mig du har den vikbara solpanelen Jappe, tittat lite lagom "vill ha" på den. Använder du någon av dessa regulator till den?

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ja, f.n. har jag Sun Yoba 30-ampèraren till den vikbara. Jag har en 110-wattare på taket med en "gammal" Max Power NPPS MPPT som fungerar utmärkt. Den andra 100-wattaren har jag en Tracer MPPT till. Två av varandra oberoende system där det ena enbart används till ett 12-voltsuttag för dator och TV m.m.. Ingen risk för tjuvströmmar.
Sun Yoban fungerar också som reservregulator om det skulle behövas.

Jappe

Senast ändrad:

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Tack för svaret, två frågor till: Nöjd med Sun Yoban eller finns behov av uppgradering om du utökar belastningen? Den kostar en tredjedel av tracern, tycker du att det är i linje med vad dom levererar?

Toppen