• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snöstorm

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Snöstorm

Bra!
Jag ringde till SMHI och beställde snö.
Jag beställde den till höllviken där vi kommer hela familjen till jul, för att barnen och min fru skall fá se snö. Barnen hoppas bestämt att det skall snöa.

Man kan ta en husbil med sig pá flyget, men tror inte att det blir lönsamt, ganska dyra transporter.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag gläder mej å dina vägnar men för min egen del kan det kvitta. Vi har fått ca 1 dm & det fortsätter att snöa. Jag bor i Brålanda ett par mil norr om Vänersborg & här kan det om det vill sig illa komma mycket snö. När Vänern ligger öppen utan is & det blir kallt med vinden åt vårt håll är det sämsta scenariot. Då blir det mycket snö med snöskottning & allt elände som det för med sig. El- & teleavbrott är inte ovanligt. Igensnöade vägar är också förekommande vilket är ett problem för folk som skall till arbetet. Nej. tacka vet jag den varmare årstiden när man slipper pälsa på sig som en michelingubbe & kan ta husbilen på härliga upplevelser. Husbilen håller jag fn på att reparera pga en fuktskada & kommer att ta hela vintern i anspråk för att bli färdig till våren. Jag lägger hellre arbete på HB'n än på den eländiga snön.

Bennie

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Bra!
Jag ringde till SMHI och beställde snö.
Jag beställde den till höllviken där vi kommer hela familjen till jul, för att barnen och min fru skall fá se snö. Barnen hoppas bestämt att det skall snöa.

Man kan ta en husbil med sig pá flyget, men tror inte att det blir lönsamt, ganska dyra transporter.

Välkomna till härliga Höllviken!
Synd att jag drar till Uppsala över julen (för att få större chans till snö ;) ) annars hade jag gärna bjudit på fika!
Kompisen som ska bo här o hålla ställningarna vill inte ha snö i Höllviken, vi får se vems önskan som slår in :D
PS - beställ vädret på Danska DMI istället, deras prognoser stämmer mkt bättre här nere

F

F.d. 53012

Guest

Detta väder måste väl vara perfekt för alla fantaster som föredrar vintercamping och sökt bil som är som gjord för denna tid. Men ser förvånasvärt lite bilar på vägarna...

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Detta väder måste väl vara perfekt för alla fantaster som föredrar vintercamping och sökt bil som är som gjord för denna tid. Men ser förvånasvärt lite bilar på vägarna...

Några små missförstånd. Vintern kommer nog vare sig man uppskattar den eller inte och när den gör det så får man göra det bästa av den.
Tyvärr ännu ingen vinter här kring Östersund. Vackert väder och nästan vindstilla den sista veckan och ännu nästan snöfritt.
Husbilen i sin carport och avställd till dess isarna bär och skidföret tar sig, förhoppningsvis en bit in på nyår.
Men OK, om du lovar att rödingvattnen i fjällen runt Linköping är så lämpade för vintercamping som du antyder och dessutom kan garantera att vägarna dit ner är rena och saltfria så kan jag tänka mig en tur nu till veckan!
Annars väntar jag på vintern här hemma och här en bild där husbilen står gömd under tak vid fähuset, skotersläpet väntar på snö och fiskebåten är gömd under presenning längst till höger:
dec -13, 1 (Large).jpg

aake

F

F.d. 53012

Guest

Väternröding men ett riktigt skitväder så jag förstår dig, skall skall till Rensjön uppe vid Skalstugan och där dras det mycket fjällfisk, men åker bil dit givetvis men brukar se en husbil vid Medstugan så tuffingar finns det men det är dåligt med ställplatser och plogningen är inriktad för timmerbilarna som går till pappersbruket i Norska delen. Blir 11 gången med avbrott för något år då det var opålitligt väder. Men vad jag ser så ligger du inne med en fantastisk vinterbil och sällsynt också har aldrig sett en liknande.

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Jaktfalken

Ja, det är inte lätt att hitta bra ställen att stå vintertid efter denna turistväg. Till Stora Rensjön har jag endast tagit mig vid ett par tillfällen och då från Kallsedet och en gång från Kolåsen (då vi hade en stuga där).
Mycket lättare att finna lämpliga "ställplatser" i norra delen av länet eller en bit österut, exempelvis vid Stora Mjölkvattnet eller uppe i Hotagens naturreservat; en stor och nästan alltid tom p-plats uppe vid St.Foskvattnet med skoterled upp i naturreservatet (till exempelvis Nils Jonsavattnet och kärnarna omkring). För den som vill ha bekvämligheter finns numera även en fiskecamp i Ålåsen.
Fiskekort för renbetesfjällen köper man online från Länsstyrelsen i Jämtlands län.

aake

Toppen