• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snön faller på taket.........

Gråbo

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
4836
Medlemskap
2025
Visst är det härligt med vinter och snö. Idag har det kommit ca 20 cm, temperaturen ligger på nollan och vi är glada för att pulsa runt i snön. Men, som nya husbilsägare, har vi en fråga? Behöver man sopa bort snön från biltaket???? Om, när, vid 20 cm eller 50??

:wub: :wideeyed:
Lisa å Janne

batju

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025
Sv: Snön faller på taket.........

Hej på er i snövädret!
Jag avlägsnar snön så fort jag kan, och ser till att husbilen står på ett sånt sätt att allt smältvatten rinner av. Man kan inte veta om det finns någon por någonstans där vattnet kan tränga in. Om man tittar på de stora husbilsfirmornas verkstäder, ser man att fuktskador är vanligare än trott.

J

Jimbo

Guest

Ja du, det viktigaste är att hålla ventilationsöppningar och takluckor fria från snö så inte ventilationen i bilen blir lidande.
Sen, om du skall köra bilen är du enligt lag skyldig att skotta/sopa av taket så ingen snö kan yra/ramla av på bakomvarande trafik. Snö på taket räknas lika som last. För bristfällig lastförankring återkallas körkortet av Länsstyrelsen i vissa län om du rapporteras.

I övrigt så brukar jag sopa av taket när det slutat snöa för att det inte ska tina och bli till en iskaka. Då är det knepigare att på bort och har man en äldre bil med aluminiumtak kan det bli fula intryckningar. Se bara på husvagnarna som stått på säsong under vintern och någon som hackat bort is inte tänkt sig för.....massa fula bulor/intryckningar över allt. Inte snyggt.

MVH/
Jimbo

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är ingen som testa att blåsa bort pudersnö med en lövblås :twitcy: Skull väl iofs funka men ser kanske lite roligt ut på så sätt slipper man ju nöta på taket .....

Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Jag ställer en stadig fristående stege intill husbilen i vilken jag kan hålla i mig ordentligt. Använder den förlängningsbara tvättborsten som kan bli två meter lång. Med den så når jag, när jag sträcker ut armen, precis till den motsatta sidan. Snön sopas av så snart det slutat snöa. I annat fall bildas is till följd av värmeläckaget från husbilen.
Har dock inte löst detta ännu när vi är iväg hemifrån och t.ex. står vid en skidbacke. Har absolut inte plats för att ha med stegen. Borsten får plats, men hur komma upp och får ner snön från taget? Hur gör ni andra?
V-backen :rolleyes:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har i 9 år hatt en teleskopstege fra svenske telesteps i husbilen. ca 70 cm og 7 kg sammenslått, 3,3 m uttrukket. Denne sammen med en plast snøspade er grei løsning om vinteren, selv om det er litt skummelt å gå på taket med litt snø og is :D

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den til Biltema er en kinesisk kopia på en svensk patentert stege, men til ca.30% av priset. Det finnes flere slike kopier på markedet nå.
Meget praktisk å ha med i husbilen.

F

F.d. 29787

Guest

Jag är mer orolig för ventilationsgaller till kylskåpet när det snöar kraftigt och ryker,
man bör kanske täcka över dessa? Hur gör ni andra?

Rune 829.

Toppen