• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snökedjor?

F

F.d. 55521

Guest
Snökedjor finns i olika varianter och priser men när kan man använda dem?
Dubbfria vinterdäck funkar bra när de är nya och föret är bra, om andra har kört tidigare med dubbdäck. Med åren blir de hårdare och tappar allt mer fäste. Kan man då ersätta det sämre däcken med att använda snökedjor?
Jag har sett flera utlands registrerade bilar med sommardäck och snökedjor, komma körande, hur funkar det?
Blir man döv?
Hur länge håller snökedjorna?
Vilken fart kan man hålla med snökedjor monterade?
Min erfarenhet av snökedjor är begränsad till snöslungan och där har det funkat bra och de ser helt ok ut efter 25 år:)
Hur ser ni på detta ni som har mer erfarenhet?

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Sv: Snökedjor?

Jag har visserligen aldrig åkt husbil med kedjor men personbil på 60-talet, Ford Anglia. Den var bara 3-växlad men svår att få över 50 km/t med kedjor så det blev mest körning på 2:ans växel. Bränsleförbrukning 200% dvs mycket mer än 2 lit/mil. Då vägen inte alltid var snötäckt så höll de bara ca 50 mils körning, för man kan inte stanna och plocka av dem för några km renplogad väg.

Militärt har jag åkt med dels tgb 903, men även tgb 11 och 30 med kedjor på alla 4 hjulen. Även dessa får man liknande värden på, max 50 trots fullgas och dubbelt upp och drygt det i bränsleförbrukning. Kedjorna slits kraftigt om det är bar körbana och om det är is på asfalten kan fästet bli synnerligen dåligt, rena skridskon. Det krävs packad snö för att det ska fungera riktigt och bita bra.

Ljudninvån blir högre men inte outhärdligt. Skall du åka långt tycker jag inte att det är något alternativ, för det krävs att du har det på alla hjulen och då springer pengarna snart iväg. Köp hellre nya däck, kedjor är inte billiga och bränslet inte heller, 2-3 lit/mil skulle jag gissa på husbil.

Enda tillfället jag kan rekomendera kedjor är oplogad väg med mer än 2 dm snö och kraftig uppförsbacke, då är det oöverträffat.

Att jämföra slitaget på slungan med en bil är inte relevant, snödjup och hastighet skiljer sig åt.

Per-Åke

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Autosock kan man inte köra med för de slits ut snabbt.
Är bara till för att ta sig loss när man fastnat i snön.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om du berättar lite mer om bakgrunden till din fråga kan du säkert få bättre svar? vad vill du göra?

Toppen