• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snö problem? Köra fast

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Jag har sett ett inlägg hur man löser problemet med att köra fast i snö.
Glöm snökedjor
HÄR ÄR PRYLEN. (strunta i priset $25000)

Track N Go | Track N Go se filmen hur smidigt det går.

track-N-Go-track.png

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Snö problem? Köra fast

Hur gör man om man kör med sommardäck och hamnar i alperna eller Norge med en hel del snö och halka (t.ex. vår/höst)? Hade lite funderingar på året-runt däck "Ganzjahresreifen", engelska "Year-round tyres (max. permissible total weight below 3,5 tons)". Det visade sig att dessa inte är godkända i vissa länder bl.a. just i Österrike och Norge. Hur gör ni andra som kör 3,5 ton plåtis?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Hej Montreal, jag uppskattar många av dina kommentarer men undrar: menar du att man ska köra med vinterdäck på våren/hösten? ...och sommaren däremellan när man är i Portugal & Spanien, eller ska man ha en uppsättning sommar/vinterdäck i husbilen hela tiden...? Jag får inte ihop det!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag uppfattade nog att ni skulle befinna er där då och då under vinterhalvåret, då finns det inga alternativ till det jag nämnde, åretruntdäck är bara en falsk trygghet. På vinterhalvåret går det ju att köra på vinterdäcken, men någon fungerande patentlösning för alla väglag finns inte. Tyvärr!:wideeyed:

F

F.d. 53012

Guest

Ett måste för alla vintercampare får dom plats i garaget när behovet uppstår. Borde vara som tillbehör till erkända vintermärken och så får man 4 hjulsdrift på köpet.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

TRACKNGO: 175 000:- (låter som Toys"R"us eller Wash"n"Go)
4 x 4: 150 000:-
Totalt: 325 000:- (som hittat : )
...sen är det bara en meter snö som fattas (om man nu inte bor i Alaska eller Norrland), och i så fall klingar det som årets bästa Julklapp, he, he, eller hur?

F

F.d. 55397

Guest

TRACKNGO: 175 000:- (låter som Toys"R"us eller Wash"n"Go)
4 x 4: 150 000:-
Totalt: 325 000:- (som hittat : )
...sen är det bara en meter snö som fattas (om man nu inte bor i Alaska eller Norrland), och i så fall klingar det som årets bästa Julklapp, he, he, eller hur?

njae, även om ytan mångfaldigas jmf med däck, så blir det rätt många kg/band, så ger du dig ut i meterdjup snö får du kompletera med hasplåt / släde

För icke drivande hjul så räcker det med ett par gamla trick skidor, blir mkt billigare!

Toppen