• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Snålrenovering

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.456
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har länge varit sugen på en egen släpkärra, t.o.m. så sugen att jag gått och sneglat på att köpa en från Jula.
Har i alla år lånat eller hyrt vid behov, nackdelen har varit att de närmaste till låns "bara" lastar 7-800kg.
Så jag har egentligen jagat en med totalvikt mellan 15- och 1800kg.
Gemensamt för alla jag hittat är att de är rätt dyra...
Tills nu.
Hittade en boggivagn på blocket för 4 000 som prutades till 2 000 för den var obesiktigad.
Säljaren hade besiktigat den 2019 men fått nedslag på bromsarna som han sedan inte lyckades fixa.
Är själv inte någon fan av boggi då de brukar vara smått hopplösa att få till bromsarna på.
Men det blev ändå affär.
Rev ner bromsarna förra helgen och smorde upp allt, fanns t.o.m. smörjnipplar på bromsvajern.
Funderade sedan lite hur man skulle kunna justera bromsarna för å ta exakt lika.
Man skulle ha någon form av avkännare....
Kanske skulle funka med en momentnyckel?

Justerade bromsarna som vanligt så de började bromsa och sedan släppte ett hack.
Sedan drog jag åt handbromsen några hack och jämförde momentet att dra runt hjulen.
Det skilde ca 10Nm mellan bästa och sämsta när jag började.
När jag var klar låg alla exakt lika.
Sedan släppte jag bromsen och spände hela påskjutsbromsen med ett spännband.
Den bottnade innan hjulen låste så slacket spändes på vantskruven.

Och där kände jag mig nöjd med insatsen och gick på flaket som var väldigt slitet och sprucket.
Kollade vad nya skivor skulle kosta men de var ju as-dyra. Mellan 7 och 9 000.
Hittade några billigare men då tillkom en tusing i frakt.

Kollade om jag hade någon gammal tralloja eller liknande i garaget och hittade några burkar linolja för rostskydd av bilen.
Penslade in hela bottenplattan.
När jag var klar kom jag på den briljanta iden att prova att vända skivorna upp och ner, vilket gick alldeles utmärkt och golvet blev som nytt.
Här behandlades sedan ytan med 3 liter träolja för 199kr.

Nu återstod bara det slutliga testet, besiktning (jo jag kollade alla lampor innan jag åkte dit).
Å den gick igenom med blankt papper och perfekta bromsar som tog exakt lika.

Så nu har jag en ny besiktigad släpkärra för 2 200kr som lastar drygt 1,3ton och som blir besiktningsbefriad efter nästa besiktning (50 år gammal).
Den rullar väldigt stabilt efter bilen och har redan fått bekänna färg med ett drygt ton grus på i helgen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.952
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Har länge varit sugen på en egen släpkärra, t.o.m. så sugen att jag gått och sneglat på att köpa en från Jula.
Har i alla år lånat eller hyrt vid behov, nackdelen har varit att de närmaste till låns "bara" lastar 7-800kg.
Så jag har egentligen jagat en med totalvikt mellan 15- och 1800kg.
Gemensamt för alla jag hittat är att de är rätt dyra...
Tills nu.
Hittade en boggivagn på blocket för 4 000 som prutades till 2 000 för den var obesiktigad.
Säljaren hade besiktigat den 2019 men fått nedslag på bromsarna som han sedan inte lyckades fixa.
Är själv inte någon fan av boggi då de brukar vara smått hopplösa att få till bromsarna på.
Men det blev ändå affär.
Rev ner bromsarna förra helgen och smorde upp allt, fanns t.o.m. smörjnipplar på bromsvajern.
Funderade sedan lite hur man skulle kunna justera bromsarna för å ta exakt lika.
Man skulle ha någon form av avkännare....
Kanske skulle funka med en momentnyckel?

Justerade bromsarna som vanligt så de började bromsa och sedan släppte ett hack.
Sedan drog jag åt handbromsen några hack och jämförde momentet att dra runt hjulen.
Det skilde ca 10Nm mellan bästa och sämsta när jag började.
När jag var klar låg alla exakt lika.
Sedan släppte jag bromsen och spände hela påskjutsbromsen med ett spännband.
Den bottnade innan hjulen låste så slacket spändes på vantskruven.

Och där kände jag mig nöjd med insatsen och gick på flaket som var väldigt slitet och sprucket.
Kollade vad nya skivor skulle kosta men de var ju as-dyra. Mellan 7 och 9 000.
Hittade några billigare men då tillkom en tusing i frakt.

Kollade om jag hade någon gammal tralloja eller liknande i garaget och hittade några burkar linolja för rostskydd av bilen.
Penslade in hela bottenplattan.
När jag var klar kom jag på den briljanta iden att prova att vända skivorna upp och ner, vilket gick alldeles utmärkt och golvet blev som nytt.
Här behandlades sedan ytan med 3 liter träolja för 199kr.

Nu återstod bara det slutliga testet, besiktning (jo jag kollade alla lampor innan jag åkte dit).
Å den gick igenom med blankt papper och perfekta bromsar som tog exakt lika.

Så nu har jag en ny besiktigad släpkärra för 2 200kr som lastar drygt 1,3ton och som blir besiktningsbefriad efter nästa besiktning (50 år gammal).
Den rullar väldigt stabilt efter bilen och har redan fått bekänna färg med ett drygt ton grus på i helgen.
Jag vet inte hur stort ditt flak är, men många håller som standard 1250 X 2500mm. Då finns behandlade och färdiga skivor hos Bauhaus för ca 1600:-
 
Toppen