• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smygpremiere på ny Dethleffs!

Knerten

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Vi er på ferie i Sør-Europa og fikk underveis problemer med låsen på bodelsdøra på vår nye Dethleffs. Den gikk ikke lenger å åpne og lukke. Derfor besøkte vi en forhandler i Østerrike som ikke klarte å reparere, og anbefalte oss å oppsøke fabrikken i Isny i Sør-Tyskland siden vi var i nærheten. Vi reiste dit og fikk kjempeservice og hele døra ble skiftet.

Men mens bilen stod inne i verkstedshallen rullet en annen og helt ny Dethleffs inn og jeg skjønte med en gang at dette var noe som ikke mange hadde sett før. Det var en helintegrert bil, ca 8oo cm lang og bygget på Iveco chassis. Og den var lakkert i svart og mørk grått. Virkelig lekker å se på. Jeg tok noen fotos, men ingen stoppet meg, men jeg fikk ikke lov til å gå inn i bilen for dette var en hemmelighet som skulle presenteres på Düsseldorf-messa i august ble jeg forklart.

Men siden ingen stoppet meg i å fotografere kan jeg hermed vise bilder av en "verdenspremiere". Nye Dethelffs Globeline - tror jeg navnet blir.

Mvh Magne
(i Friedrichshafen ved Boden See i Sør-Tyskland)

nydethleffs1.JPG

nydethleffs2.JPG

F

F.d. 14493

Guest
Sv: Smygpremiere på ny Dethleffs!

Tack för bilderna
En verklig skönhet,äntligen börjar det användas lite andra färger än vitt på bilarna

Hälsningar Lovang:msn_thumbup::msn_thumbup:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Anledningen till att husbilarna är vita är säkerligen det faktum att en vit bil är svalare eller mindre varm. Skillnaden mellan en vit och en svart personbil som står bredvid varandra en solig dag är sex grader. Skillnaden är kanske inte lika stor i en isolerad husbil men den finns där säkerligen.

F

F.d. 410

Guest

Ja du Knerten, nu har du allt ställt till det för mig.
Det är klart det är en sådan jag skall ha och dessutom känns det nu som ett byte kan vara aktuellt, våran bil har vi ju haft i 6 månader :) Puh!

F

F.d. 4380

Guest

Vill ha,skitsnygg !!

Någon som har något info om andra fabrikat,ryckten ??

Britt O Roger :yes:

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Anledningen till att husbilarna är vita är säkerligen det faktum att en vit bil är svalare eller mindre varm.

En annan anledning till att ha vitt är att den är ganska tidlös medan andra färgen (även om dom är snyggare just för stunden) tenderar att vara påverkade av tids/mode trender och kan därför ibland bli fortare omodärna.

Men snygg är den allt ändå...... ;)

F

F.d. 3067

Guest

Hej!

Jäkla skit!! nu borjar de att surra i skallen igen :spinny:

/Gunnar

Willy

FD HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023

Bilagor

• HymerLiner_2009.jpg
    HymerLiner_2009.jpg
    267,5 KB · Visningar: 21
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den nye Liner fra Hymer er laget i Polch på samme samlebånd som Niesmann+Bischoff Flair og Arto. Konstruksjonen teknisk er en Flair, men med annen front og annet utseende på interiør. Promobil har i Augustnummeret endel bilder av begge bilene, og ennå flere bilder på sin web.

F

F.d. 50004

Guest

Får hålla med Gunnar, det börjar surra i huvudet när man ser denna skönhet.

Hasse o Lena i Vargön

F

F.d. 25038

Guest

Jaha där sket de sej med den resan får tydligen stanna hemma i jul också och spara till ny bil f,n;)

Knerten

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024

Endelig på nett igjen - nå i Delft, Nederland.

Jo, denne bilen har jeg ikke fått ut av hodet, har tenkt på den flere ganger bak rattet på autobahn... Men som jeg sa til forhandleren: Nå skal jeg ikke kjøpe ny bobil på 10 år! Svaret var:"Jeg kjenner deg - du er nok her igjen om et par-tre år." Vel vi får se, foreløpig er jeg godt fornøyd med den vi har.

Ellers så tror jeg ikke lenger at den bilen jeg fotograferte skal heter Globeline. Det er nok den nye serien med halvintegrerte biler som er bygget på Mercedes-chassis og skal være klassen over Esprit RT som skal hete Globeline.

Så hva den helsvarte skal hele vet jeg ikke - bare at den var utrolig flott å se på. Håper den kommer til Lillestrøm-messa i september - og ikke til Elmia :) ! Begge messene arrangeres jo desverre den samme helga i år. Det kunne vært artig å studere den nærmere og jeg skal ikke til Elmia, men til Lillestrøm.

Ellers så jeg på fabrikkområdet flere nye Dethleffs'er, både biler og vogner, med svarte vinduer. Det så også lekkert ut. Det gjør det vel også vanskeligere å se inn? Skulle gjerne hatt slike vinduer i vår nye Esprit...

mvh magne

Senast ändrad:

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Tur att det inte snurrar i huvet på oss. Vi hämtade ut vår nya husbil i våras och är jättenöjd med den. Klart, att är man en familj med en tre eller fyra barn, då kan det vara praktiskt med en liten buss. Vi är bara 2 och liten vovve. Våran är för övrigt vit och det är tidlöst och snyggt. Smaken är som baken som bekant!

F

F.d. 4380

Guest

Knerten;

Prisbilden kommer att ligga kring ca.1.7 milj.
Den har en dubbelsäng i mitten med gång på båda sidorna om sängen.
En mycket lyxig o flott inredning.
Dom första kommer att lev. sommaren 2009

Roger

F

F.d. 4380

Guest

Har hört att 2009 kommer man att kunna beställa Dethleffs på Mercedes chassi på vissa modeller, enligt rykten är dom missnöjda med Fiat, och gjort det efter påtryckningar från kunderna.

Roger

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är snart dags att döpa om fordonen från husbil till husbuss ;) :) ...

Det är bra att det kommer nya modeller så kan många köpa nya så kan jag byta upp mej lite i årsmodeller .

Det känns inte riktigt motiverat att köpa en husbil för ex. 6-700.000.- som man bara använder 3,5 veckor på sommaren samt några helger på vår och höst .

Toppen