• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

SMS-förbud vid bilkörning

F

F.d. 53091

Guest
Sv: SMS-förbud vid bilkörning

OK o var hittar vi poliser som kollar detta?Om dessa poliser är på gatorna så kanske vi slipper skutningar på gatorna i Backa o andra områden;)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vi hittar inte dem! Civilklädda och i vanliga personbilar hittar de oss!

Jappe

F

F.d. 53091

Guest

synd för dom hade gjort större nytta på gatorna!:D

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det förbudet har jag längtat efter länge. Då kanske vi slipper en del bilar som vinglar omkring i trafiken nästan herrelösa! :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag undrar om förbudet också kommer att gälla handhavande av navigatorer under färd?

iPad är kanske undantagen?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är väl på gatorna dom får vara om dom skall upptäcka det? :D
Syftar på inlägget av stefan I.

F

F.d. 53091

Guest

Det va de som va själva poängen!Ledsen att jag utryckte mig otydligt!:D

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Äntligen blir det ett förbud men när den personliga inställningen är som den är hos många så blir det nog ingen skillnad bara att dom nu kan bli straffade om dom åker dit .

Hur är det med GPSen ? en del pillar ju på den när dom kör också då borde det ju vara också förbjudet .
En del har ju musik i sin Ipod/Iphone och växlar musik med den är det olagligt men inte olagligt att pilla på ordinarie stereon ? Var går gränsen ? ( Det är skönt när det är tyst och lugnt i bilen ;) )

Nonchalansen är stor hos många och det är ju lika förbjudet att ex. inte stanna vid stopp , köra mot rött eller köra med alkohol i kroppen ändå sker det .

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Vi hittar inte dem! Civilklädda och i vanliga personbilar hittar de oss!

Jappe

Jag uttryckte mig tydligen lite slarvigt här med missförstånd som följd. Jag menade inte att poliserna hittar oss när vi är civilklädda i bilen utan att civilklädda poliser i privatbilar hittar oss när vi syndar med att skriva SMS när vi kör bil.

Själv skulle jag aldrig ens komma på tanken att skriva SMS under bilkörning. Att knappa in saker och ting på navigatorn ger mig tillräckligt med spänning vid bilkörning.

Jappe

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vad är den egentliga skillnaden att knappa på telefonen eller GPSen , hur blir jag straffad om jag knappar på GPSen i min Iphone ?
Hur vet övervakarna att jag knappar på GPSen , bara en undran ....

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

En van välskolad övervakare ser allt! Knappar man på GPS-en så befinner den sig väl oftast i framrutehöjd så att man kan ha viss kontroll framåt medan SMS-knappandet kanske pågår i knäet och då blir ju uppsikten framåt rejält lidande. Jag håller givetvis med om att båda sysselsättningarna är farliga under färd. Att ta bilder med en kamera däremot är en baggis i jämförelse med båda ovanstående tilltag! :D

Jappe

Toppen