• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Smitning

Agge&Micke

HBK Medlem
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2026
Har i helgen sovit i hamnen Smedjebacken. Det kostar 100 kr med el. Och man får allt tvätt toa duch. Det kom en bil på kvällen HBK medlem. Men varför smiter man från betalningen. Området är bevakat. Det är så ruttet. Killen som sköter om ställe sa att det många som sliter att betala. Men el ska dom ha. Man skäms ju.

Jag talade om för det här paret hur man skulle göra när det inte finns personal. Man lägger pengarna i en påse och skriver bilnumret och sedan lägga allt i en brevlåda. Jag visade vart allt fanns och vad det kostade.

Jag frågade personalen på söndag om de hade fått några pengar men det hade dom inte. Och han sa att det var vanligt att de inte betalade.

Det kostar 70 kr utan el.

Skrivit av Agge.

Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Smitning

Skulle vara intressant att veta hur ofta detta sker, men det går väl inte för i de flesta fall märker väl ingen detta tilltag. Jag tycker i alla fall att det är mycket oansvarigt mot de som ordnar med ställplatsen och mot de som betalar för sej. Vi kanske ska hjälpas åt att kolla lite på detta???

Lenima

HBK Medlem (P)
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2025

Jag kom till Trosa gästhamn i fjol somras på kvällen och kontoret var stängt men det fanns ett telefonnummer på dörren. På ena sidan är plats för fyra husbilar. Det stod tre men den i mitten hade ställt sig så att det inte fanns plats för en till husbil.
Jag ringde, dels för att höra om jag kunde betala nästa dag men också för att bilen i mitten inte ville flytta lite. Dom sa att det skulle vara dom avstånden mellan och det hjälpte inte att jag visade på skylten där det stod att det var fyra platser. Jag hade ff samtalet i luren och gav den till mannen i husbilen. Då skrek kvinnan upprört att "då åker vi härifrån så får du hela platsen själv". Vi får plats här båda sa jag men det hjälpte inte. Nästan en timme fick jag vänta innan jag kunde backa in.
När jag var på plats pratade jag med det trevliga paret i bilen bredvid. Det kändes ju lite som att jag hade kört bort dom som stod där. Dom sa då att så skulle jag inte känna, för dom hade tänkt stå där utan att betala. Hade sagt att här kan man väl stå en natt utan att betala.
Hoppas dom läser det här och inser hur illa dom uppförde sig.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag skulle i liknande fall överväga att göra en polisanmälan om bedrägligt beteende, som brottet heter. Ofta anar man att en del smiter undan betalning, på vissa ställen genom att åka iväg tidigare när man vet att "uppbördsmannen" kommer vid en viss tid. Många gånger är man inte helt säker på att det rör sig om smitning. Men kommer det ett läge att jag blir säker att så är fallet, blir det nog en polisanmälan.

Jag vill betona att detta gäller mig själv. Jag vill inte sätta press på andra att göra polisanmälningar, då många säkert tycker att det är obehagligt, vilket jag kan förstå.

Johan K.

F

F.d. 25203

Guest

4 meter mellan fordonen är inget vi kan kräva, det är upp till ställplatsägaren om dessa säkerhetsavstånd ska gälla eller inte. Så vidare inte kommunen kräver det av ställplatsägaren i dennes bygglov. Däremot kan vi åka någon annan stans om vi inte känner oss bekväma utan säkerhetsavståndet.

Smitande verkar tyvärr alt för vanligt. Så polisanmälan är väl på sin plats.

F

F.d. 53358

Guest

Jag skulle i liknande fall överväga att göra en polisanmälan om bedrägligt beteende, som brottet heter. Ofta anar man att en del smiter undan betalning, på vissa ställen genom att åka iväg tidigare när man vet att "uppbördsmannen" kommer vid en viss tid. Många gånger är man inte helt säker på att det rör sig om smitning. Men kommer det ett läge att jag blir säker att så är fallet, blir det nog en polisanmälan.

Jag vill betona att detta gäller mig själv. Jag vill inte sätta press på andra att göra polisanmälningar, då många säkert tycker att det är obehagligt, vilket jag kan förstå.

Johan K.
Polisanmälan?
Fundera en gång till.
Vi hade inbrott i vårt hus när Ritva var hemma. Jag hade glömt låsa dörren. Vi gjorde polisanmälan, polisen kom och grep två nerknarkade personer. Det blev rättegång, där det mer eller mindre var vårt eget fel eftersom jag glömt låsa. Ritva blev tilldömt 5000:- för kränkning, dessa pengar ska vi ta ut av brottslingarna. Vi har inte sett till dessa pengar ännu och det är ca. 5 år sedan. Det kostade oss en arbetsdags inkomster.
Om vi inte infann oss skulle polisen hämta oss. Jag lovade att jag aldrig mer kommer att vittna i en rättegång, där man mer eller mindre är brottslig själv. Jag kommer att hålla för öronen och blunda om det händer något. Vi har haft inbrott efter detta, men det tog vi hand om själva.

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Förra året besökte vi en liten fin kampingi Lenhovda tror jag byn hette .Den sköttes av en förening och hade ingen reception .Dom kom på morgonen och tog betalt .vi skulle betala men kort men det kunde dom inte ta.Vi körde och fixade kontanter .Jaså ni kom tillbaka det va ju trevligt det brukar dom inte göra sa damen.Man slutar aldrig förvåna sig .

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Är det verkligen värt att skita ner sig för typ 100kr.Jag personligen anser att har man råd att ha husbil så har man råd att betala ställplats avgift.:mh4::wall:
Håller med fullständigt. Oftast går avgiften till någon förening eller nått sådant och då är vi dom första att stötta dessa med avgiften.

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

?.. Ofta anar man att en del smiter undan betalning, på vissa ställen genom att åka iväg tidigare när man vet att "uppbördsmannen" kommer vid en viss tid. Många gånger är man inte helt säker på att det rör sig om smitning. ...

Vid ett tillfälle i våras kom vi till en camping ganska sent på kvällen och var tvungna att åka vidare tidigt nästa morgon, innan de öppnade receptionen. Vi ringde upp campingen när de öppnade och förklarade läget, att de kunde mejla oss fakturan, vilket de gjorde.
Men då vid 6-tiden när vi åkte, tänkte man, att det finns säkert någon som tror att vi smet.
Men det behöver faktiskt inte vara så.

F

F.d. 53053

Guest

Var ligger denna "smedjebacken" skall smita från notan .... skojade bara ;)

helst med koordinaten
mvh
Gert:spinny::spinny:

Lars Brandström

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
3455
Medlemskap
2025

Dom kanske inte tyckte det var värt en enda krona att lyssna till den ljudterror som kom från säsongstängningen av hamnkrogen som är närmaste granne . Fredagkvällens trubadur gick väl ann men när hans kompisar kom och bar in den ena förstäkarn efter den andra blev det j-a drag i ladan ,huva huva .

F

F.d. 52920

Guest

I ett sådant fall kan man ta upp det med ställplatsansvarige och
inte ta "lagen" i egna händer.
Säkert mer uppskattat än att ta en springnota på 4 hjul.
Då lär sig den ansvarige att man kanske ska varna inför ett sådant jippo i framtiden, nu minns dom bara en smitare i husbil :(

H

hianders

Guest

Man skall definitivt inte smita från betalning om det gäller för platsen!! Dessutom hade ju vederbörande fått instruktioner om hur man skulle gå tillväga.

Men, man ska nog undvika ställplatsen en fredagkväll när puben/restaurangen har musik. Vi stod där förra året en fredag kväll i juli och musikoljudet startade kl 21 och höll på till 02.00.
Otroligt irriterande!

För övrigt en trevlig ställplats i Smedjebackens hamn!

fru hianders/Inger

Senast redigerad av en moderator:
Toppen