• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Smidig omregistrering

F

F.d. 8400

Guest
Vill ge lite creds till bilprovningen för snabb hantering!
Min husbil blev felaktigt benämnd som en SUNLINER vid registreringsbesiktningen vid införsel 2005 - lite märkligt kan man tycka då det står SUNTRAVELLER med 20 cm höga bokstäver på bakpartiet o borde tydligt framgå vid en okulärbesiktning.
Kontaktade bilprovningen i Gävle + sände in lite dokumentation igår o döm om min förvåning när handläggaren ringde mej idag o sa att det var ändrat o reggat hos transportstyrelsen - Så, mina tankar om byråkratsverige kom verkligen på skam!
By the way så kommer jag att regga mej som medlem snart då jag verkligen gillar detta forum!
Så, hörs säkert snart igen...
//Kenth

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025
Sv: Smidig omregistrering

Verkar variera hur samarbetsvilliga de är! När jag registrerade min Hymer blev det en Fiat trots att jag påpekade flera gånger att handelsbeteckningen borde vara Hymer

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Innan besiktningen kollade jag vad andra "normalimporterade" bilar av min modell hade fått för namn och skrev ner det på en lapp som besiktningsmannen sen fick med sig in på "kontoret" när han skulle knappa in alla uppgifter.

F

F.d. 8400

Guest

Kan så vara.. Själv skickade jag med kopia på tyska reg.beviset som eg bara visade att den var byggd på fiatchassi med alkopåbyggnad (mest för att påvisa att uppgifterna inte kom därifrån) + kopia fr en kontrollbesiktning där det stod att fordonet har identifierats med ofullständiga uppgifter från trafikregistret. Bifogade även bilder hämtade från nätet på Sunliner resp. Suntraveller + bilder från mitt bakparti där det tydligt står Suntraveller.
Killen från bilprovningen hade också också googlat o insett att Sunliner är helintegrerad (i flest förekommande fall) medans Suntraveller är halvintegrerat eller har alkov. Troligen så var besiktningsmannen vid reg.besiktningen inte så bevandrad vilket i.o.f. är lätt att förstå...
Lite märkligt är att tidigare ägare inte reagerat,,,
Nåväl, slutet gott - allting gott;)

F

F.d. 8400

Guest

Roger! Verkar klokt!
Själv bifogade jag det tyska reg.beviset men det visade eg. bara att bilen var byggd på fiatchassi med alkopåbyggnad. Turligt nog hade jag ett besiktningsprotokoll (besiktning B)från 21/3-05 där det stod att fordonet har identifierats med ofullständiga uppgifter från trafikregistret..
Det som är lite märkligt är att ursprungsprotokollet anger Sunliner 604 17/3-05 kl 12:37:22 medan det på senare protokoll från samma dag men kl 13:41:46 bara
står T604 - Är kanske inte så lätt att identifiera husbilar om man inte är riktigt sakkunnig + Google var kanske inte så utbrett då, om det ens fanns...
Anyway - slutet gott o.s.v. - märkligt att tidigare ägare inte reagerat men är kanske inte lika känsliga för detaljer som undertecknad?!

Toppen