• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Smidig bilvåg!

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Råkade hitta denna film om husbilstester på Youtube och fick syn på en himla smidig liten våg! Skulle ju vara lysande att ha en sån för att se om man iaf ligger i närheten av rätt vikt innan man åker på semester och även längs vägen. Nån som vet var man får tag på en sån, vad den kostar ungefär och om den funkar bra?

H&C testteam in action.wmv - YouTube

Edit: Syns ca 30 sekunder in i filmen!

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Smidig bilvåg!

Vi är mycket nöjda med vår, och tycker att den visar rätt. (Någon "vetenskaplig" jämförelse har vi dock inte gjort.)

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Ok, det räcker ju bra!
Vet man vad man väger "tom" så är ju en sån där jättebra att använda för att hålla sig under maxvikt. Klart värt de tusenlapparna för att slippa oroa sig för övervikt som inte bara kan kosta bra mycket mer i böter utan även körkortet i värsta fall!

Blir en sån framöver!

F

F.d. 50069

Guest

hej.
Jag vet inte hur det är i andra kommuner, men i Mjölby där vi bor så brukar iaf vi väga husbilen på sopstationen.

kanonsmidigt, bara att glida på en smidig ramp och avläsa på en mätare! Detta görs självklart i samråd med personal på plats.

Vill man lyxa till det så kan man få ett utskrivet kvitto på aktuell axel/totallvikt.

Tack till den trevliga och hjälpsamma personalen på "tippen"

Anders

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Råkade hitta denna film om husbilstester på Youtube och fick syn på en himla smidig liten våg! Skulle ju vara lysande att ha en sån för att se om man iaf ligger i närheten av rätt vikt innan man åker på semester och även längs vägen. Nån som vet var man får tag på en sån, vad den kostar ungefär och om den funkar bra?

H&C testteam in action.wmv - YouTube

Edit: Syns ca 30 sekunder in i filmen!

Jag blev betänksam när man måste köra fram och tillbaka och ta medelvärdet av två värden med en differens på 75 kilo. Det kan innebära att felmarginalen kan bli flera hundra kilo! I så fall är denna pryl helt värdelös!

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Jag blev betänksam när man måste köra fram och tillbaka och ta medelvärdet av två värden med en differens på 75 kilo. Det kan innebära att felmarginalen kan bli flera hundra kilo! I så fall är denna pryl helt värdelös!

Detta förfarande finns inte beskrivet i den bruksanvisning vi har. Enligt denna ska man köra över en gång med varje hjul.

Toppen