• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smartphone ungefär som Schweizerkniv

F

F.d. 55451

Guest
bättre kan det knappast uttryckas

............................................Ingen av dessa är bra som god navigator, för mycket, för krångligt, för mycket teknik att få fram det man vill enkelt, snabbt och säkert. De är ungefär som Schweitzerkniv, det finns funktioner, skruvmejslar, tänger, knivblad osv osv, med inget av dessa är lika bra som enkel separat skruvmejsel. Bara klumpigt ihopsatta mångfunktionsmaskiner.

...................................
jyrki

http://www.husbilsklubben.se/forums/t44759-20/#post392604

:applaus::msn_thumbup:

Glöm inte att smartphones kan koppla till Internet och få senaste tydlig information - automatiskt.
Bäst om du och HBK kan skapa POI med bilder och länkar. ( Galaxy S2 )

Jag talar inte helt oerfaren: har haft smartphone i 5 år och testat med Nokia, Samsung Galaxy, iPhone, etc.

Så jag förvisso inte utesluter smartphones, eftersom jag också har en schweizisk armékniv i nyckel bundet - snabbt.

iPHONE COMMERCIAL FUNNY - YouTube
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Smartphone ungefär som Schweitzerkniv

Visst kan det vara bra med en kniv, men varför just från "swiss armee", de har väl vad jag förstår inte någon direkt erfarenhet av vad som är användbart i "krig".:confused:
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Smartphone ungefär som Schweizerkniv

Jag har kört med "Smartphones" sedan sedan förra århundraden med Ericsson P9/Nokia tegelsten-tider med internet, men de är fortfarande mera Phones/Datorer än en renodlade navigatorer.

När internet blir billigare vid utlandsresor utan att man behöver byta SIM vid varje gräns, önskar jag att min navigator är kopplad till internet hela tiden och att jag i det kan hitta vissa ytterligare funktioner...

jyrki
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Smartphone ungefär som Schweizerkniv

Jag har kört med "Smartphones" sedan sedan förra århundraden med Ericsson P9/Nokia tegelsten-tider med internet, men de är fortfarande mera Phones/Datorer än en renodlade navigatorer.

När internet blir billigare vid utlandsresor utan att man behöver byta SIM vid varje gräns, önskar jag att min navigator är kopplad till internet hela tiden och att jag i det kan hitta vissa ytterligare funktioner...

jyrki

Smartphone - Wikipedia, the free encyclopedia

Smartphone använder mobil Operativ System fron 2000+ och fort.
PDA med pekskärm, använder jag ochså (liten -liten) var först.

Men låt inte dessa petitesses ta bort fokus från ämne,
att smartphones är som schweizerkniva = dåligt verktyg, oftast bara i en handvändning.

En uppriktig fordon, som en husbil, förtjänar rätt verktyg.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Smartphone ungefär som Schweizerkniv

...........
Glöm inte att smartphones kan koppla till Internet och få senaste tydlig information - automatiskt.
Bäst om du och HBK kan skapa POI med bilder och länkar. ( Galaxy S2 )............

Vad jag menar är att smartphones har också egen fördelaktiga egenskaper som:

denna applikation DACF Camperguide
och många andra kan endast användas av smartphones och ingen traditionell GPS: er
såvida det inte är konverterade eller ombyggda, men under färd saknas uppdaterande över internet.
Förutom AutoRoute etc. som kan använda länkar och Internet

Glöm ej heller RQ-code for your Iphone or Android - jätte snapt. :msn_thumbup:

Life without the iPhone (funny) - YouTube
:D

Vad jag saknar är samspelet mellan smartphones och seriösa verktyg
Det verkar vara på väg.

En bra hantverkare har också en fickkniv i en handvändning.
Du är rese hantverkaren' ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Smartphone ungefär som Schweizerkniv

Som ni kunde se i videon går det även att söka resrutter, inte bara till adresser, orter eller koordinater utan också till valfria ledord (endless search).
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.673
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Smartphone ungefär som Schweizerkniv

Visst är smartphånes kompromisser. Det märks t.ex. på den inbyggda kameran. Renodlat har alltid varit bäst. Så är det med telefon, kamera och navigatorer(fast dom har inbyggt chips)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Smartphone ungefär som Schweizerkniv

Visst är smartphånes kompromisser. Det märks t.ex. på den inbyggda kameran. Renodlat har alltid varit bäst. Så är det med telefon, kamera och navigatorer(fast dom har inbyggt chips)

Jag undrar om du har en modern smartphone eller om du bara raljerar mot bättre vetande?

De bästa mobilkamerorna idag kan gott mäta sig med enkla kompaktkameror och framför allt går det med fotoapparnas hjälp att få till bilder som man inte ens med datorns hjälp kan åstadkomma.
Här är exempel rakt ur från min gamla iPhone 4, den första bilden är gjord i appen "Water my photo" ur förlagan bild nr 2.
Då skall vi veta att kameran i den kommande iPhone 4S är flera gånger bättre än den i min gamla iPhone 4.
Bild nr 2 är inte manipulerad!

IMG_1202.JPG


IMG_1189.JPG


Vad beträffar navigatorer har apparna kommit betydligt längre än motsvarande fasta navigatorer. Navigon, TomTom m.fl. lägger ned allt sitt krut på att utveckla och förfina sina appar.

Så välkommen att prova, jag är säker på att du ändrar åsikt, i synnerhet på navigeringsområdet.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.673
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Smartphone ungefär som Schweizerkniv

Jämfört med en Instamatic så är det riktigt bra bild
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Smartphone ungefär som Schweizerkniv

Läser dina inlägg med stort intresse och förstår att du lägger mycket tid på detta då man ser att du är mycket kunnig, men tycker att du tar i lite onödigt mycket om någon har avikande åsikt. Esjörn har väl en liten poäng i det han säger för du har väl än inte sett en proffs fotograf med en iphone om halsen.och nej Jag har än inte startat någon tråd hoppas jag får posta ändå.
Ha de
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Smartphone ungefär som Schweizerkniv

Läser dina inlägg med stort intresse och förstår att du lägger mycket tid på detta då man ser att du är mycket kunnig, men tycker att du tar i lite onödigt mycket om någon har avikande åsikt. Esjörn har väl en liten poäng i det han säger för du har väl än inte sett en proffs fotograf med en iphone om halsen.och nej Jag har än inte startat någon tråd hoppas jag får posta ändå.
Ha de

Jag har inte något emot avvikande åsikter men då skall det finnas grund för det, inte bara fördomar och okunnighet. Det är lätt att slänga ur sig spydigheter bara för att vederbörande känner för det i anonymitetens tecken.

Jämförelsen gällde inte proffskameror mot iPhone utan enkla kompaktkameror mot de bästa mobilkamerorna (tex Nokia N8 m.fl.).
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: Smartphone ungefär som Schweizerkniv

Esbjörn hade ingen avvikande åsikt, hans jämförelse med instamatik var bara ironisk.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Smartphone ungefär som Schweizerkniv

Nja Knarrvik det var väl du som gjorde jämförelsen bästa mobilkamaran vs medioker compaktkamera. En mer rättvis jämförelse borde väl vara en skapligt bra kamera efter som den ska jämföras med det bästa i mobil segmentet eller?
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Smartphone ungefär som Schweizerkniv

Det är ju självklart att varken iPhone 4 eller 4S presterar som en medelmåttig eller bättre digitalkamera. Jag har Nokia N8 med mycket bättre kamera än iPhone men inte heller den kan jämföras med Panasonics vanliga modeller eller min Nikon.

Men som komplement att ta fram när det behövs är de utmärkta med sin litenhet och framför allt är de alltid med...

jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Smartphone ungefär som Schweizerkniv

Jag är övertygad om att det går att ta lika bra eller bättre bilder med en mobilkamera typ N8 än en enkel kompaktkamera. Det finns idag appar som förbättrar bilder som inte en kamera kan. Jag har en Samsung ES70 som inte kan mäta sig med min iPhone med appen Pro HDR.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Smartphone ungefär som Schweizerkniv

Jag har nu i några dagar testat navigeringsprogrammet Locations som är HTC's version av Route 66, samt Sygic.
Både verkar ganska avancerade, särskilt Sygic som har många inställningsmöjligheter.
Men jämför jag de med min Garmin 3790 så duger de bara som nödlösningar.
Locations tänker jag behålla då den ingick i telefonen, Sygic åker ut!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.673
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Smartphone ungefär som Schweizerkniv

Det går inte att jämför äpplen med päron. Kameran i en telefon är väl bra om man har glömt den riktiga kamera hemma, men ska man ska fotografera på riktigt så använder man inte en telefon. Ser man inte skillnad så kan det ju kvitta vad man använder
 
Toppen