• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Smartladdare biltema

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Godmorgon alla glada:D

Jag har en smartladdare från biltema, 25 amp. När jag sätter på den på startbatteriet så skriver den CHE i infofönstret, betyder kolla batteriet enligt manualen.
Sedan visar den 15,7 volt ??????:confused:

Någon som hafft liknande bekymmer?
Den verkar inte vilja ladda, den är helt ny och laddade ett annat batteri ok.

MVH KEJO

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Smartladdare biltema

Hmm
Kan ju vara dåligt batteri men jag laddade det från lördag till tisdag och då funkade det, lossade ladderen och provstartade bilen, satte sedan på laddaren när jag var klar och då skrev han CHE.
Men jag tror batteriet är kasst då det laddar ut väldigt fort när bilen står oanvänd.
Har köpt ett nytt.
MVH KEJO

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Jag skulle nog kolla hur hög spänning generatorn laddar med, moderna bilars generatorer styrs av bildatorn och en temperatursensor vilket oftast är samma sensor som sitter i motorns insug och generatorn kan då i extrema fall ladda med spänningar som är runt 15 volt direkt efter start om motorn är kall.

Min Ford Mondeo -06 har ett sånt system som Ford började med runt år 2000.
Man får inte ha ett gammaldags blysyra-batteri eftersom det kan laddas sönder med de höga spänningarna utan de rekommenderar modernare batterier som tål de höga spänningarna t.e.x. silver-kalcium som är standard på Ford.
Normalt sett så börjar den ladda med en spänning på 14,7 - 15 volt direkt efter start om det är kallt och sedan sjunka ner till 14,4 V, om batteriet börjar bli gammalt så vill inte spänningen sjunka ner utan ligger kvar på den högre nivån.

Tyvärr verkar det som att många inte har koll på det vilket även gäller de som jobbar inom reservdelar och verkstäder.

Även om din bil inte har ett sånt laddsystem så kan det vara värt att mäta hur mycket din generator laddar med för om batteriet visar en spänning på 15,7 volt så är det på tok för högt oavsett laddsystem.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Har du provat att snurra lite på klämmorna du sätter runt batteripolerna . De oxiderar lätt och får jag dålig kontakt där så visar mina Cetek laddare också att batteriet är kass och bör bytas.

/Håkan

Toppen