• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Smartgenerator

thou

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Nu när det varit så fint väder ett tag så valde vi att hämta husbilen från vinterdvalan tidigare än räknat. När jag körde hem husbilen satte jag en cigguttagsvoltmeter i cigguttaget och körde lite omvägar hem. Körde i knappt 30 minuter. Spänningen började på 14,5 V. Under färden sjönk spänningen och landade på 14,0 V när jag kom hem. Ebl är inställt på gel-batteri. Allt tyder väl på att bilen är utrustad med en osmart generator. Anledningen till att jag mäter är att husbilen är en 2021:a med euro 6 men utan start/stopp-system, så jag tycker det varit oklart vilken typ av generator husbilen har. Vill byta bodelsbatteri till ett lifepo och dessa spänningar borde väl ett sådant batteri klara av? Vi borde alltså klara oss utan de/dc-laddare?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.441
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nu när det varit så fint väder ett tag så valde vi att hämta husbilen från vinterdvalan tidigare än räknat. När jag körde hem husbilen satte jag en cigguttagsvoltmeter i cigguttaget och körde lite omvägar hem. Körde i knappt 30 minuter. Spänningen började på 14,5 V. Under färden sjönk spänningen och landade på 14,0 V när jag kom hem. Ebl är inställt på gel-batteri. Allt tyder väl på att bilen är utrustad med en osmart generator. Anledningen till att jag mäter är att husbilen är en 2021:a med euro 6 men utan start/stopp-system, så jag tycker det varit oklart vilken typ av generator husbilen har. Vill byta bodelsbatteri till ett lifepo och dessa spänningar borde väl ett sådant batteri klara av? Vi borde alltså klara oss utan de/dc-laddare?
Jepp funkar. Sätt EBL på bly/syra läget. Även solcell om du har det bör anpassas mot lithium
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
368
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Jepp funkar. Sätt EBL på bly/syra läget. Även solcell om du har det bör anpassas mot lithium
Dear Customer ,

thank you for your mail.

Yes when you set the charger to gel battery type and other Schaudt units as well, this is no problem to use in this setting a lithium battery type.

All units you can use a temperatursensor on it from Schaudt, please use without temperatur compensation together with the lithium battery.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.441
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Dear Customer ,

thank you for your mail.

Yes when you set the charger to gel battery type and other Schaudt units as well, this is no problem to use in this setting a lithium battery type.

All units you can use a temperatursensor on it from Schaudt, please use without temperatur compensation together with the lithium battery.
Underligt. När jag skrev till Schaudt så skrev dom att jag skulle välja blysyra istället för Gel.

Undrar vad som är rätt
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.035
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det enda som skiljer bly/syra från gel-läget är att gel-läget har en längre tid i absorbtionsfasen.
Har man då ett helt urtömt LFP-batteri så finns risken att laddaren går över i underhållsladdning innan batteriet hunnit bli fulladdat med bly/syra-läget.

I gel-läget kommer laddaren troligen inte att nå sista fasen underhållsladdning, vilket man ändå inte vill ha på ett LFP-batteri, oftast är det för hög spänning i den fasen på de flesta blybatteri-laddare, att lämna en bly-laddare påkopplad på ett LFP-batteri med kontinuerligt underhållsladdning kommer att knäcka det inbyggda bms'et i LFP-batteriet i förtid.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
368
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Det enda som skiljer bly/syra från gel-läget är att gel-läget har en längre tid i absorbtionsfasen.
Har man då ett helt urtömt LFP-batteri så finns risken att laddaren går över i underhållsladdning innan batteriet hunnit bli fulladdat med bly/syra-läget.

I gel-läget kommer laddaren troligen inte att nå sista fasen underhållsladdning, vilket man ändå inte vill ha på ett LFP-batteri, oftast är det för hög spänning i den fasen på de flesta blybatteri-laddare, att lämna en bly-laddare påkopplad på ett LFP-batteri med kontinuerligt underhållsladdning kommer att knäcka det inbyggda bms'et i LFP-batteriet i förtid.
Precis vad jag tänkte skriva men inte orkade. Jag tycker du sammanfattar det väldigt bra.:twitcy:
 
Toppen