Hej,
Vi har en Fiat Ducato plåtis från 2021 och funderar till våren att byta ut det enda AGM-bodelsbatteri husbilen har till ett LiFePO4-batteri. Då bilen är en relativt ny Euro6-bil med AdBlue så har jag räknat med att den har smartgenerator, men läste någonstans att det bara är bilar med start/stopp-system som har det. Våran plåtis är väldigt sparsamt utrustad och har inte detta. Vad tror ni, kan det vara så att den inte har en smartgenerator? Jag har skaffat en voltmeter för cigguttaget, men kör för närvarande inte med husbilen och kan inte läsa av vad generatorn ger. Om det skulle vara så att den inte har smartgenerator, skulle man klara sig utan dc-dc-laddare då?
Jag har sett att vissa batteritillverkare har batteriet som i en plåtlåda som är enligt de mått som batterier placeras i under passagerarstolen. Exempelvis detta: 888ULM12200H - Batteri
Finns det någon fördel att ha ett sådant batteri jämfört med den gängse utformningen?
Vi har en Fiat Ducato plåtis från 2021 och funderar till våren att byta ut det enda AGM-bodelsbatteri husbilen har till ett LiFePO4-batteri. Då bilen är en relativt ny Euro6-bil med AdBlue så har jag räknat med att den har smartgenerator, men läste någonstans att det bara är bilar med start/stopp-system som har det. Våran plåtis är väldigt sparsamt utrustad och har inte detta. Vad tror ni, kan det vara så att den inte har en smartgenerator? Jag har skaffat en voltmeter för cigguttaget, men kör för närvarande inte med husbilen och kan inte läsa av vad generatorn ger. Om det skulle vara så att den inte har smartgenerator, skulle man klara sig utan dc-dc-laddare då?
Jag har sett att vissa batteritillverkare har batteriet som i en plåtlåda som är enligt de mått som batterier placeras i under passagerarstolen. Exempelvis detta: 888ULM12200H - Batteri
Finns det någon fördel att ha ett sådant batteri jämfört med den gängse utformningen?