• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Smartgenerator och batterilåda

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Hej,

Vi har en Fiat Ducato plåtis från 2021 och funderar till våren att byta ut det enda AGM-bodelsbatteri husbilen har till ett LiFePO4-batteri. Då bilen är en relativt ny Euro6-bil med AdBlue så har jag räknat med att den har smartgenerator, men läste någonstans att det bara är bilar med start/stopp-system som har det. Våran plåtis är väldigt sparsamt utrustad och har inte detta. Vad tror ni, kan det vara så att den inte har en smartgenerator? Jag har skaffat en voltmeter för cigguttaget, men kör för närvarande inte med husbilen och kan inte läsa av vad generatorn ger. Om det skulle vara så att den inte har smartgenerator, skulle man klara sig utan dc-dc-laddare då?

Jag har sett att vissa batteritillverkare har batteriet som i en plåtlåda som är enligt de mått som batterier placeras i under passagerarstolen. Exempelvis detta: 888ULM12200H - Batteri
Finns det någon fördel att ha ett sådant batteri jämfört med den gängse utformningen?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej,

Vi har en Fiat Ducato plåtis från 2021 och funderar till våren att byta ut det enda AGM-bodelsbatteri husbilen har till ett LiFePO4-batteri. Då bilen är en relativt ny Euro6-bil med AdBlue så har jag räknat med att den har smartgenerator, men läste någonstans att det bara är bilar med start/stopp-system som har det. Våran plåtis är väldigt sparsamt utrustad och har inte detta. Vad tror ni, kan det vara så att den inte har en smartgenerator? Jag har skaffat en voltmeter för cigguttaget, men kör för närvarande inte med husbilen och kan inte läsa av vad generatorn ger. Om det skulle vara så att den inte har smartgenerator, skulle man klara sig utan dc-dc-laddare då?

Jag har sett att vissa batteritillverkare har batteriet som i en plåtlåda som är enligt de mått som batterier placeras i under passagerarstolen. Exempelvis detta: 888ULM12200H - Batteri
Finns det någon fördel att ha ett sådant batteri jämfört med den gängse utformningen?
Du får mäta för att se om du har smartgenerator,vilket bilen troligen har, har den inte det är behovet för DcDc-laddare mindre.
Den typ av batteri du visar passar under stolen, alternativet är två "vanliga" batterier för att få samma kapacitet.
Här ett alternativ

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Hej,

Kontakta närmaste Fiat proffs verkstad så får Du veta hur det ligger till. :) Här gissas det bara! :)
PÅ Ducato sitter 95% av alla bodelsbatterier under passagerar stolen, Du får plats med max 2 st 95 Amp "vanliga" batterier där.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Kontakta närmaste Fiat proffs verkstad så får Du veta hur det ligger till. :) Här gissas det bara! :)
PÅ Ducato sitter 95% av alla bodelsbatterier under passagerar stolen, Du får plats med max 2 st 95 Amp "vanliga" batterier där.
Nja 95% är det inte som sitter under stolen, på min tre tidigare FIAT satt dom i bodelen.

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
I 100% av mina husbilar har batteriet varit under passagerarstolen. Samplet är dock bara 1 plåtis. Men oavsett var man placerar batteriet så tycker jag frågan fortfarande är relevant. Finns det någon bra anledning att välja en plåtlåda som i ovanstående länkar som formfaktor än de mer traditionella batterierna som det Varta AGM vi har i bilen idag?

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Jag bytte på en tidigare husbil från ett AGM 95 Ah till ett SBL LiFePO4 165 Ah som hade samma yttermått. Ingen plåtis dock men kolla yttermåtten så du kan byta till ett med så stor kapacitet som möjligt är mitt råd.

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det finns flera standardbatteri som passar under stolen,detta tex. det är på 180Ah

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Njae VanErok, här är du ute och cyklar. Jag har hängt här i drygt 15 år och den samlade kunskap som finns här är outstanding. Jag har fått så mycket hjälp och sparat så mycket pengar på det! Det gäller dock, som i alla andra sammanhang, att vara lite källkritisk. Sen är mina erfarenheter av s k Fiat proffs verkstäder väldigt blandade. Det finns de som är bra, men det finns också de som är riktigt kassa! Det finns också verkstäder som inte är Fiat auktoriserade som är riktigt bra. Det kan du utläsa i en hel del trådar här, om du orkar! Så skärp dig nu, annars har jag snart ytterligare en överman på kvalificerade killgissningar! :oops: :cool:

Senast ändrad:

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025
Både på den gamla Burstnern A532 och på Hymern B614 sitter bodelsbatterierna i bodelen.

Toppen