• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smart tv, Chromecast eller kabel

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Vi tillbringar vintern i Sydeuropa och behöver därför hushålla med våra Gb.
Nu använder vi kabel mellan telefon och tv, förbrukning ca 350 mb/timme med lägsta kvalitet på svtplay samt tv4.
Testade med Chromecast, ca 1 Gb/timme.
Någon som vet hur det är med smart tv om även den drar mb?
Stefan
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Om du har Telenor både på mobilabbonemang och TV kan du streama via deras app utan att det drar någon surf. Det förutsätter ju dock att du tittar på det som sänds just nu.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Var hittar man info om detta. Jag har ju "Telenor obegränsat" redan.
Hittade, bland frågor och svar på denna sidan:
Streama tv med Telenor Stream | Telenor
"Kan jag använda Telenor Stream i utlandet?
Ja, inom EU eller om enheten du surfar på är uppkopplad via wifi. Om du har ett mobilabonnemang från Telenor kan du använda Telenor Stream inom EU utan att det dras data från din surfmängd"
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Ska "casta" från mobil telefon til min Finlux 12V HB-tv. Inga signaler kommer til TV'n. Detta går ju som smort hemma på TV'n i vardasrummet. Vad gör jag för fel???
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Chromecast och mobil ska ha samma wifi, för chromcast "tar över" strömmningen från mobilen. Mobilen blir i princip en fjärrkontroll.
 

larsc

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9398
Medlemskap
2024
En lösning av flera lösningar på detta är om man gör telefonen en wi-fi hotspot och använder en annan telefon eller platta för att casta till cromecasten. Detta kräver ju att chromecasten och telefonen/plattan använder den hotspoten du har startat.
Tänk bara att det går inte att strypa upplösning när det går via chromecasten så det går åt mycket data
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Första generationen chromecast klarar fusk-HD, den som säljs nu klarar full HD. Men om TV säger någonting mindre så antar jag att chromecast anpassar sej.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Jag har Chromecast som jag fick funka efter lite klyddande vi har en telefon som vi använder som wi fi
Kostar det surf på båda telefonerna ?
Jag har sett att det finns en kabel med IPhone kontakt till HDMI kontakt .Någon som provat funkar det ?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.527
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Jag har Chromecast som jag fick funka efter lite klyddande vi har en telefon som vi använder som wi fi
Kostar det surf på båda telefonerna ?
Jag har sett att det finns en kabel med IPhone kontakt till HDMI kontakt .Någon som provat funkar det ?

Hej
Det funkar utmärkt. Sök på Adapter: Lightning till HDMI..
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hur mycket datatrafik en smart-tv drar beror helt,
på modell.
hur många appar du installerat som är aktiva
hur ofta det släpps uppdateringar
m.m.

Så JA, förutom dataström för att se på media så lär det gå åt mer data.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Kolla så att det är original adaptern, annars kan det bli problem med vissa av film tjänsterna som netflix osv
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
(Admin får flytta frågan om den passar bättre i en annan tråd.)

Har skaffat ChromecastUltra för att se TVhemma-kanalerna på hb:ns större tv-skärm.

Installerat klart i veckan där hemma i TVrummet på bostadens tv, inga problem.
Tänkte ansluta hb:ns tv nu i helgen då vi står "off grid" men anslutningen vill ha ett Wifi med i bilden oxå.
Jag trodde det skulle funka att köra hotspot e dyl från min Android mob för att installera men det verkar smyga sig.
Hjälper väl inte att nyttja fruns mob heller.
I första hand vill jag kunna spegla mobilens skärm på hbTVn.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
anslutningen vill ha ett Wifi med i bilden oxå.
Jag trodde det skulle funka att köra hotspot e dyl från min Android mob för att installera men det verkar smyga sig
Chromecast är (jag har gamla modellen) uppsatt för att använda ditt hemma-wifi, så om du väljer detta wifi-namn och lösenord för din hotspot så borde det fungera.

/Ingvar
 
Toppen