• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Smart grej för behövande (eller lata)

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hittade detta på nätet för människor som har svårt att röra sig eller helt enkelt inte vill men ändå vara ute & "promenera".
quingo.se

Bennie

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Smart grej för behövande (eller lata)

Helt rätt Bennsan, men jag reagerade instiktivt på "skrivbordsprodukten" därför att den har så små hjul. Jag har väldigt höga tankar om forumets intellektuella nivå, åtminstone bland de som kämpar med äldre fordon, så jag vill inte idiotförklara varför småhjul är ingen hit för folk utanför utställningshallarnas släta marmorgolv.
Jag ser stora affärsmöjligheter att introducera stora/större hjul på tex resväskor, mm. Allting blir då mycket bättre, här har storleken definitivt en avgörande roll...

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Sådana där små fordon har blivit en så stor succé i Benidorm, så de har blivit som en sanitär olägenhet.

Det är övervägande engelska turister, utan några som helst handicap som hyr dem. Du ser dem precis överallt och det har blivit problem.

Glada, med röda näsor kommer de körande på trottoarerna, eftersom man funnit ut att det är billigare att hyra dessa fordon än att ta taxi hem från puben.

Problemet har blivit så stort så häromdagen läste jag i tidningen, att det nu är förbud att köra dem om du är under 55 år och fullt frisk för övrigt.

Tack och lov kvalade jag in i gruppen som får fortsätta att köra runt på trottoarerna, precis som jag får köra en tung husbil med mitt gamla B-körkort. :) ibland är det bra att vara lite äldre.

J

Jarn

Guest

När jag var i Benidorm i våras, då hade hotellet denna för utlåning. Eftersom det var mest engelska turister där så var det ständigt upptagen.

Såg också ett dokumentärprogram på TV i höstas, där man visade att dessa fordon har blivit ett stort problem i vissa engelska städer.
Det finns tydligen två varianter, en med max hastighet 8 km/t och en som går nästan dubbelt så fort. Den snabba varianten får ej framföras på gångbanor.
De som kör dessa bryr sig i regel om detta utan kör överallt och tar ingen större hänsyn oavsett om de kör inne på köpcenter eller ej.
Det har också varit en del allvarliga olyckor, vilket kan bli extremt dyrt för föraren då många inte tar någon försäkring eftersom det inte är något krav.
Där var också speciella körskolor, vilket också var frivilligt.

Bilagor

• Duo.jpg
    Duo.jpg
    1 MB · Visningar: 2

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Helt rätt Bennsan, men jag reagerade instiktivt på "skrivbordsprodukten" därför att den har så små hjul. Jag har väldigt höga tankar om forumets intellektuella nivå, åtminstone bland de som kämpar med äldre fordon, så jag vill inte idiotförklara varför småhjul är ingen hit för folk utanför utställningshallarnas släta marmorgolv.
Jag ser stora affärsmöjligheter att introducera stora/större hjul på tex resväskor, mm. Allting blir då mycket bättre, här har storleken definitivt en avgörande roll...

Det är dom yttre hjulen fram som jag förmodar du tycker är små. Som jag uppfattar bilderna & videon så är dom bara stödhjul. Emellan dessa under "manicken" sitter ett bra mycket större hjul.

Bennie

F

F.d. 29954

Guest

Det är dom yttre hjulen fram som jag förmodar du tycker är små. Som jag uppfattar bilderna & videon så är dom bara stödhjul. Emellan dessa under "manicken" sitter ett bra mycket större hjul.

Bennie

Alltid något... Man blir alltså inte miljonär genom att uppfinna hjulet två gånger..

Toppen