• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smart gasolutrymme

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Smart gasolutrymme

Är det inte på liknande sätt på alla bilar att tuberna sitter på en utdragbar släde?

Nej det kan nog skilja. På min förra husbil av årsmodell 1989 fanns ingen sådan släde. Det finns säkert modernare bilar också som av olika anledningar inte har denna släde. Hur som helst så är det en suveränt praktisk lösning.

F

F.d. 55451

Guest

Det här måste väl vara det smartaste gasolutrymmet på marknaden, eller vad säger ni?

Ursäkta min pessimism - men jag kan inte se det smarta.
~15 kg extra och hög placering i bodelen som upptar onödig plats.

På min Rimor (med många andra brister) är gasolflaskor placerade ner höjden på chassit ramen.
Ingen inredning, bara en form anpassad låda.
Möjligheten endast en gasolflaska - minus 25 kg på sommaren.
Har fungerat perfekt i 16 år.

Bilagor

• spandgsflsk.jpg
    spandgsflsk.jpg
    138,7 KB · Visningar: 10
  • gasregulator.jpg
    gasregulator.jpg
    138,3 KB · Visningar: 13
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ursäkta min pessimism - men jag kan inte se det smarta. ~15 kg extra och hög placering i bodelen som upptar onödig plats.

Tycker du att det är smart att behöva lyfta i och ur tunga flaskor i detta lilla utrymme?

En smart släde som underlättar byte väger inte mer än några få kg och passar för 1 eller 2 flaskor av olika slag.

Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest

När ni ser en Carthago, kolla gasutrymmet. som i Rimor, men öppnar helt!
Enkelt, lätt, rent och väger inget extra.

Undrar hur jag skulle montera fasta Alugastankflaskor på det utdragbara slädet?

Har tyvärr ingen bild just nu.

Jyrki

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jyrki du har helt rett, en tankflaske på en slik slede er i prinsippet ikke lovlig å fylle selv uten at sleden er boltet fast i bilen :cool:

Men om en har valgt å drive å lempe gasoltuber og har disse innefor hverandre så er denne løsningen relativt smart selv om den er tung. Problemet er det hovedsaklig på biler med dinette, har hjulpet noen med å grave frem den indre flasken - uten en slik slede og det er TUNGT. Mange biler med dinette har ikke plass til et gasolskap med flaskene ved siden av hverandr.

F

F.d. 55451

Guest

Visst Knut, men varför inte använda halva utrymmet under golvet.
Jag tycker mer utdrag är ett billigt /"smart"sätt att inreda pågående rum och vikt. :rolleyes:

Huvuddelen underredet måste avbrytas i utkanten - kostsamt.
Hymer har precis kommit med nya initiativ på lägre vikt, etc.
Hur Rimor m.fl. bara kräver lite färdighet - inte styrka, för gasolflaskor får inte lyftes lika hög som med utdrag-lådan.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen