• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smala husbilar

F

F.d. 8784

Guest
Hej!

Finns det någon som kan förklara varför man inte bygger "fullbredd" även på husbilar?

Ingemar

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Smala husbilar

Fullbredd på husbilar (260 cm) kanske skulle kunna ställa till med besvärligheter i trafiken, kanske, möjligen!

Maf

Jappe

F

F.d. 11346

Guest

Tänk så många platser du aldrig kommer till.En husbil är en upplevelsemaskin

F

F.d. 4879

Guest

260cm är väl inte maxbredd i alla länder i Europa? Man bygger dom nog för att kunna säljas i hela Europa skulle jag tro.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det bygges endel med bredde 250 - men da snakker vi om lastebil chassi og minst 7490 kg. Prisene for slike biler starter normalt på rundt EUR 200 000. En noe rimligere kilde for brede biler er amerikanske.

Knerten

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024

Vi har 232 cm bredde på "Knerten". Men likevel klarte jeg for fxcxc*xw*xcx....-.,- å komme borti kanten i betalingsbommen i Brenner-passet sist sommer (riktignok under et fryktelig tordenvær hvor sikten var minimal) å rive løs bakre plastdekselet til baklysene. I følge forhandler koster delene ca 5000 NOK og i tillegg kommer arbeidet.... Har ikke reparert ennå, men Mysen Caravan bruker å være OK å snakke med...

Men - vi har 232 nå og går gjerne opp til 235 eller nærmere 250 hvis bare planløsningen er den rette!

mvh Knerten

Senast ändrad:
F

F.d. 13050

Guest

jag hade 2.48 på min Winnebago plus speglar och det kändes ibland lite smalt vid möten med bussar i samhällen...det känns som stor skillnad med 230 i körsäkerhet. Det är säkert en vanesak men kan tänka att det ställer till problem i små Franska byar. En episod när vi i Helsingör fastnade i biljettkontrollen till färjan. Det känns inte kul att backa när det är 30 bilar bakom.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25060

Guest

God Middag!
"Man" bygger husbilar med fullbredd, i USA och Canada bl.a. Jag har själv haft en Triple E, men det blir mycket trångt i Europa, svårt på campingar, parkeringar, betalstationer, ja överallt, till och med hemma i garaget.
Hälsningar Janne

F

F.d. 418

Guest

Min Kabe är 240cm bred och det blir ibland trångt vid möte på mindre vägar och i städer och samhällen med smala gator. En ännu bredare bil skulle öka svårigheterna. Hälsn/AndersW, ännu med backspeglarna i behåll.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Trangt kan det bli, jeg har slitemerke på speilet på høyre side etter et møte med en buss på gamle lillebelt-broen i Danmark, det gikk bra på venstre side for bussen hadde hangende speil og jeg har stående på min Flair - 235 bred selve bilen. Speilet på høyre side skrapet i rekkverket.

Toppen