• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smörja Thule elektriskt fotsteg

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Vårt fotsteg kärvade och gick inte ut helt. Vi hade garanti på bilen kvar så verkstaden fick åtgärda problemet. Jag frågade sedan vad de gjort och de berättade att de smort upp steget och efter det har det funkat bra
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Det är ganska enkelt att skruva loss Thule skjutsteg. Sen kommer man åt insidan också. Ofta mycket grus där.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Någon som har meckat med motor eller kugghjulen i ett fotsteg?
Mekanismen i mitt går alldeles för trögt.
Motorn orkar inte.
//Hans som är ute på tur (den första med äldre Scandimobil) och oväntat kan skriva med mobilen, har inte gått förut.
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Från Thule:

You should use a hand brush to remove dirt and any stones from the step at regular intervals.
If you have some time, it doesn't hurt to remove the lower cover for a moment and then clean it from below with a hand brush.
What you shouldn't do is work with grease, because then the dust, sand and stones can grow into a lump that causes you bigger problems.
Some silicone spray on the runners (not all the time) can also help.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Från Thule:

You should use a hand brush to remove dirt and any stones from the step at regular intervals.
If you have some time, it doesn't hurt to remove the lower cover for a moment and then clean it from below with a hand brush.
What you shouldn't do is work with grease, because then the dust, sand and stones can grow into a lump that causes you bigger problems.
Some silicone spray on the runners (not all the time) can also help.
Tack för superbra information
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Från Thule:

You should use a hand brush to remove dirt and any stones from the step at regular intervals.
If you have some time, it doesn't hurt to remove the lower cover for a moment and then clean it from below with a hand brush.
What you shouldn't do is work with grease, because then the dust, sand and stones can grow into a lump that causes you bigger problems.
Some silicone spray on the runners (not all the time) can also help.

But that is not my problem. Its the gearbox for the motor. will take a picture
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Från Thule:

You should use a hand brush to remove dirt and any stones from the step at regular intervals.
If you have some time, it doesn't hurt to remove the lower cover for a moment and then clean it from below with a hand brush.
What you shouldn't do is work with grease, because then the dust, sand and stones can grow into a lump that causes you bigger problems.
Some silicone spray on the runners (not all the time) can also help.

Det är växelhuset i mitten på bild som går alldeles för trögt. Motorn orkar inte ens om själva trappsteget är bortkopplat.
Men löst går motorn bra.

motor vöxelhus mm trappsteg.jpg
 

japo1

HBK Medlem
Inlägg
73
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
6842
Medlemskap
2024
Jag läste någonstans att man inte skall smörja fotsteget, då fastnar sand o d som sliter på plastbussningarna.
Står så i min instruktionsbok av någon konstig anledning. Konstruktionen är utan bussningar och måste smörjas. Numera har jag ett tyst välfungerande fotsteg.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Läst att man kan smörja med torrt smörjmedel, då skall inte damm och andra mindre fraktioner fastna i steget.
Så jag beställde en flaska WD40-PTFE Dry Spray. Hoppas det funkar på ett lite trögt fotsteg.

/ Peter


1667516473624.png
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Att montera ett stänkskydd framför fotsteget, minskar problemet, särskilt för oss som åker grusväg i ur och skur. Jag har alltid steget ute, och spolar rent när jag tvättar. Har hänt att det även fått en dusch glidmedel, men inte ofta. Funkat i 16 år.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Att montera ett stänkskydd framför fotsteget, minskar problemet, särskilt för oss som åker grusväg i ur och skur. Jag har alltid steget ute, och spolar rent när jag tvättar. Har hänt att det även fått en dusch glidmedel, men inte ofta. Funkat i 16 år.
Stänkskyddet... mycket smart idé. Tackar Tackar
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Läst att man kan smörja med torrt smörjmedel, då skall inte damm och andra mindre fraktioner fastna i steget.
Så jag beställde en flaska WD40-PTFE Dry Spray. Hoppas det funkar på ett lite trögt fotsteg.
Har smort lederna på fotsteget nu, och efter att tidigare varit tvungen att hjälpa till med handen - så funkar det numera hur bra som helst.
Toppbetyg (än så länge) till sprayen, får se hur länge det varar :)
 
Toppen