• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Smörja AL-KO bakaxel vid besiktning i Ystad

J

Jarn

Guest
Var idag o besiktade min husbil hos det privata företaget Ystad BilBesiktning (YBB).
Jag hade lånat en fettspruta som jag hade med för att smörja min AL-KO bakaxel när hjulen ändå hängde fritt.
Jag frågade om det var okej att gå ner i gropen, vilket det var.
När jag då pumpat i lite i ena sidan tog fettet slut(!)
Bes.killen sa då att de hade en spruta där som jag kunde få låna och spruta i andra sidan. Jag tackade o tog emot för fin service.
Vi diskuterade sedan detta lite hur bökigt det är för många att kanske få tag i en fettspruta och sedan dessutom palla upp husbilen så att hjulen hänger fritt.

Så de är villiga att utföra denna tjänsten i samband med besiktning mot en blygsam avgift.
Kan ju vara ett bra alternativ för många? Säg bara till innan besiktningen börjar så de vet om det.
Hem

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Smörja AL-KO bakaxel vid besiktning i Ystad

Jag hoppas att du hade koll så att de inte lyfte bilen i ALKO-axeln, vilket inte får ske enligt ALKO.
Bengt

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Jag tror inte att det är någon fara att lyfta i axeln om det görs på rätt sätt. Bilprovningen har ju haft två klykor som man lyfter med och då får man ju en väldigt koncentrerad yta som inte är så bra.

När jag besiktigade i förra veckan så hade jag en diskussion med besiktningsmannen om att lyfta i alko-axeln.

Nu har dom två lyftplattor som är ca 50 cm långa som fördelar trycket på axeln. kan inte se något problem med detta.

I alkos instruktion så står det ju i samma mening att man inte får lyfta i oljetråget. Känns som lite överkurs.

/Kenneth

F

F.d. 53192

Guest

Hoppas dom använder rätt sorts fett bara. Det finns ju många olika sorter.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Jag hoppas att du hade koll så att de inte lyfte bilen i ALKO-axeln, vilket inte får ske enligt ALKO.
Bengt

Jag har kollat med ALKO och det går bra att lyfta om du lyfter med minst två punkter och delar upp så du har tre lika stora fält. Jag kollade med typnr på axeln och bilprovningen i Malung har också kollat. Har lyft min Kabe 750 2012 så varje gång. Det är endast om du lyfter på en punkt som det kan gå åt he......

KOKKAKI

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025

Besikta i Kungsbacka lyfter i rambalkarna.

Toppen