• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Smögenbor om husbilar

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Har släktingar som är fast boende på Smögen och är gamla båtägare. Vi träffades under vår utflykt och jag passade på att fråga dem om hur de upplever husbilarna på Smögen. De har konstaterat att antalet husbilar hela tiden ökar och att trängseln ökar. Generellt inget emot husbilar på ön. Passar dock på att genom mig tala om var man helst inte vill ha husbilar parkerade:

Stå inte framför sjöbodarna på v. sida där man åker ut på Omholmen strax efter bron.

Stå inte innan smögenbron på utsiktsplats. (båda sidor).

Stå inte på vändplatser.

Har observerat att samma husbil stått en vecka på parkeringen på Omholmen. Ger funderingar om när och var han tömmer.

Vi är som synes inget stort irritationsmoment för dessa smögenbor.

Alve

F

F.d. 52908

Guest
Sv: Smögenbor om husbilar

Fick också en tanke på ? Klart man inte ska stå på en vändplats, och det gäller väl alla fordon. P- plats får väl alla stå på om man följer gällande regler och tömma toan ska man väl göra på avsedda platser, det gäller väl väl inte bara på Smögen. Tycker nog att ett frågetecken var befogat.
/sören

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Jag är ingen Smögenbo men bor bara 2 km bort och just nu och en vecka framåt är det ett stort tryck på utrymmet.
Men senare i augusti och september, som fortfarande är sommarmånader finns det mycket god plats att parkera.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Fick också en tanke på ? Klart man inte ska stå på en vändplats, och det gäller väl alla fordon. P- plats får väl alla stå på om man följer gällande regler och tömma toan ska man väl göra på avsedda platser, det gäller väl väl inte bara på Smögen. Tycker nog att ett frågetecken var befogat.
/sören

Ursäkta då. Skall aldrig mer bidra till något inom de här frågeställningarna vad gäller husbilslivet. Där är tydligen självgodheten övervägande. Då man försöker skapa debatt av ett så stillsamt inlägg då förstår jag bättre varför många tycker att vi husbilister är ett gissel. Slut på debatten för min del.
:mad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Alve!
Jaktfalken och sören vet nog inte vilket tryck det är på Smögen sommartid!

Jaktfalken undrar nog också var Omholmen ligger. Jag var i Smögen för en vecka sedan och hittade en gratis parkeringsplats "mitt i smeten" men jag tänker inte avslöja var, eftersom det med all säkerhet skulle innebära förbudsskyltar för husbilar om den blev känd! :D

Nu ska jag kolla var Omholmen ligger! :)

Jappe

F

F.d. 30092

Guest

Har släktingar som är fast boende på Smögen och är gamla båtägare. Vi träffades under vår utflykt och jag passade på att fråga dem om hur de upplever husbilarna på Smögen. De har konstaterat att antalet husbilar hela tiden ökar och att trängseln ökar. Generellt inget emot husbilar på ön. Passar dock på att genom mig tala om var man helst inte vill ha husbilar parkerade:

Stå inte framför sjöbodarna på v. sida där man åker ut på Omholmen strax efter bron.

Stå inte innan smögenbron på utsiktsplats. (båda sidor).

Stå inte på vändplatser.

Har observerat att samma husbil stått en vecka på parkeringen på Omholmen. Ger funderingar om när och var han tömmer.

Vi är som synes inget stort irritationsmoment för dessa smögenbor.

Alve
Tycker det var ett bra och sansat inlägg, bra info från boende om hur dom ser på HB folket, sen är det ju många som vet hur man parkerar och står men det gäller inte alla! Jag har åkt Umeå Skåne T/r i sommar och jag förstår att det är problem när man ser hur en del vräker ut sig på bl a P platser med markis och campingbord och stolar även solstolar. Förstår att det är trångt om saligheten på många ställen men vi i norr är nog inte vana vid det. Därför intressant att notera och se. Lite sunt förnuft kommer man långt med?
Ha en fortsatt bra sommar och kanske vi ses i Husbilsklubbens monter på Nolia!
Christer:msn_sun:

F

F.d. 30223

Guest

Ursäkta då. Skall aldrig mer bidra till något inom de här frågeställningarna vad gäller husbilslivet. Där är tydligen självgodheten övervägande. Då man försöker skapa debatt av ett så stillsamt inlägg då förstår jag bättre varför många tycker att vi husbilister är ett gissel. Slut på debatten för min del.
:mad:

Vad tråkigt att du känner så, men förståeligt.
Jag tror vi behöver mer av sådana diskussioner.
Just nu är det mycket prat om kommuner som förbjuder husbilar att parkera på populära platser m.m.
Troligen beror det på att besökare inte får plats på parkeringar p.g.a. att en del breder ut sig.

Så till TS:
Tack för att du försökte nyansera bilden av Smögen och stämma till eftertanke.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Alve, vi får nog hålla oss till stabben. Där begriper vi vad som menas:D

Toppen