• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Små små insekter

F

F.d. 13313

Guest
Efter 2 veckor i härliga tyskland är vi tillbaka!

På vägen hem stannade vi 2 dagar i Scharbeutz, där det finns en kanonfin ställplats och härliga sandstränder (mot östersjön så man slipper tidvattnet), skulle kunna tro att man kommit till Medelhavet. Enda problemet var att när det blåste från land mot havet så kom det små små skalbaggar/flugor i tusentals som gärna satte sig på en och på kläderna, och de var inte alls mysiga!!

Dessa var överallt och så länge som vinden låg på från land mot havet så gick det inte att komma undan dem, och barnen ville mest sitta i husbilen.

Så till frågan: Vad är det för flygande djur vi stötte på och om vi åker dit igen, är det bättre i augusti exempelvis?! Är det här ett tecken på ytterligare en obalans i naturen, eller har det alltid sett ut så här i Scharbeutz?

Ha en bra sommar!

F

F.d. 25033

Guest
Sv: Små små insekter

Hej, förmodligen rapsbaggar, finn gott om dom även på österlen

, vid vissa tillfällen. Ingen klimatförändring.

F

F.d. 15719

Guest

Denna entomologisk rapport får mig osökt att tänka på .... när vi var i Böda och tog en underbar kvällspromenad på den sagolika stranden - barfota, hand i hand. Ensamma, trodde vi!

Nästa morgon när jag skulle ta mina kläder satt den bruna kjolen och det gröna linnet ihop - aha en kardborre tänkte jag. Men inte då det var en 8 cm lång grön fet larv som börjat boa in sig med ett kokongbygge i det gröna linnet.

På bilden syns inte hans ansikte - huvudet är alltså den gula knoppen till höger - men han såg ut så här :) ! Vi släppte ut honom i en björkdunge alldeles intill där han säkert trivdes bättre.

/elisabeth

Bilagor

• alien.jpg
    alien.jpg
    81,4 KB · Visningar: 0
Senast redigerad av en moderator:
B

Båtis

Guest

Var i Tyskland ligger Scharbeutz? Det var nog de små svart skalbaggarna ni råkat ut för. Det problemet hade vi i Blekinge för några år sedan. Håller med barnen jag ville inte gå ut jag heller.
:msn_sun:-iga hälsn. Maggan

F

F.d. 4754

Guest

Rapsbaggar.

Så här ser de ut:

Bilagor

• rapsbagge_XH4S4128.jpg
    rapsbagge_XH4S4128.jpg
    52,6 KB · Visningar: 234
  • s0007_011.jpg
    s0007_011.jpg
    46,1 KB · Visningar: 1
F

F.d. 9798

Guest

Rapsbackar finns lite då och då även på västkusten. De gillar gult så försök undvika
det och andra ljusa färger.
Christina

Lena & Jan

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2025

Vi var på just Scharbeutz stellplats i okt 2007, då inga som helst bekymmer med insekter!

Kanske var det små tångflugor, vanligt på stränder med tång som får ligga uppe på land lite längre. Lägger in ett par bilder vi tog i höstas;

Lena & Jan

Senast ändrad:
Toppen